Kolmas lapsi tulossa – esikoinen kerhoon vai päiväkotiin, pohdintaa

Nimetön

Moi,

Olen kahden lapsen äiti ja kolmas pikkuinen syntyy muutaman kk:n päästä. Esikoinen on vauvan syntyessä 4 v ja nuorimmainen 2 v. Molemmat ovat olleet koko ajan kotihoidossa. Esikoinen käy kerhossa parina aamupäivänä vkossa (aloitti 3 v:nä). Pohdinnassa on nyt pitäisikö esikoiselle hakea jo osapäiväistä päiväkotipaikkaa vai riittäisikö parin ap:n kerho jatkossakin.

Esikoinen on hyvin vilkas, kaipaa paljon seuraa ja tekemistä. Kerhossa nauttii olostaan ja oman ikäisestä seurasta ja usein kyselee milloin sinne taas pääsee. Käymme päivittäin puistoissa, avoimissa kerhoissa yms. Niissä on meidän alueella yleensä vain pieniä lapsia (vauvoja tai max 2 vuotiaita), joten esikoinen välillä turhautuu kun kaikki ovat häntä pienempiä (kaipaa ikäistään seuraa, vaikka mukavasti leikkii siskonsa ja muiden pienempien lasten kanssakin). Kotikaupungissa näyttää olevan todella yleistä että pienetkin esikoiset viedään hoitoon vauvan syntyessä, näin ollen isompia lapsia on kotihoidossa vain hyvin vähän (eikä meidän naapurustossa ollenkaan). Mielelläni jatkaisin esikoisenkin kanssa vielä kerho-kotihoito – linjalla, mutta alkaa tuntua siltä että olisiko hänen omalta kannaltaan osapäivähoito (esim 3 päivää viikko) kuitenkin parempi. Luulen ehkä niin.. Oman jaksamiseni kannalta se voisi myös olla erittäin hyvä juttu (esikoinen on hyvin temperamenttinen ja uhmaikää on jatkunut jo pitkään ja oma jaksamiseni on ollut ajoittain aika pahasti koetuksella). 2 v nuorimmaisen kannalta taas olisi hyvä, jos esikoinenkin olisi kotona (hän jatkaa siis joka tapauksessa kotihoidossa).

Tällaista pohdintaa siis menossa täällä. Tiedän että tämä aihe yleensä ottaen herättää voimakkaita mielipideitä. Itse olen aina ajatellut että isommat lapset ovat kotihoidossa myös, mutta nyt esikoisen kasvaessa huomaan, ettei se olekaan aina niin yksinkertaista ja ehkäpä se ei aina isomman lapsen kanssa ole paras ratkaisu. Jos lähistöllä olisi kotihoidossa muita saman ikäisiä tai edes noissa avoimissa kerhoissa, niin sitten tilanne olisi tietenkin toinen. Meillä ei ole päivisin autoa käytössä, se vähän rajoittaa tekemisiä. Olisi kiva kuulla kokemuksia erityisesti teiltä, joilla on kolme lasta tai useampi lapsi. Miten on sujunut, jos esikoinen on ollut päiväkodissa, ja keskimmäinen ja vauva kotona? tai sitten vastaavasti miten on sujunut niillä, joilla kaikki lapset ovat kotihoidossa? Kiitos kaikille, jos jaksatte kirjoitella kokemuksia! :)

Nimetön

Hei Äiti -77

Kuten kirjoitat, tämä aihe herättää voimakkaita tunteita puolesta ja vastaan. Oikeaa ja väärä ei ole, ja jokaisen perheen elämäntilanne on erilainen. Siten kannustaisin sinua luottamaan omiin tuntemuksiisi ja toimimaan sen perusteella. Kerrot, että mielelläsi jatkaisit esikoisenkin kanssa vielä kerho-kotihoito – linjalla, joten miksi et niin tekisi? Jos ja kun tilanteet muuttuvat, voit myös myöhemmin muuttaa hoitojärjestelyjä.

Kolmen lapsen hoitaminen on erilaista kuin kahden, etkä vielä tiedä millainen ”pakkaus” sieltä on tulossa: millainen temperamentti, millainen rytmi jne. Vanhempien sisarusten reagointi tulevaan vauvaan on vielä myös kysymysmerkki. On myös tärkeää, että sisarukset pääsevät aluksi rauhassa tutustumaan uuteen perheenjäseneen, eikä heidän elämään kannata tuoda samanaikaisesti monia eri muutoksia: uusi sisko tai veli ja uusi hoitopaikka uusine hoitajineen ja kavereineen. On tärkeää, että pidät huolta myös omasta jaksamisestasi.

Sinä itse tiedät mikä on teidän perheelle parasta – tee ratkaisut sen perusteella!

Vastaa aiheeseen: Kolmas lapsi tulossa – esikoinen kerhoon vai päiväkotiin, pohdintaa

Olethan kohtelias ja kunnioitat muita keskustelijoita. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua.