Nimetön

Hei,

Kymmenvuotias bonustyttäreni käyttää innoissaan Instagram-kuvapalvelua sosiaalisessa mediassa. Hänen isällään tai äidillään (tietääkseni) ei ole pääsyä seuraamaan tyttärensä toimintaa palvelussa. Tytär on siis lukinnut tilin, ja valitsee seuraajikseen esim. kavereitaan (ei minua, olen kokeillut).

Hän ilmeisesti kuvailee ainakin omakuvia tililleen. Emme tarkemmin tiedä, sillä hän sulkeutuu huoneeseensa kuvaussessioiden ajaksi. Hetki sitten äitinsä pyysi miestäni ja minua juttelemaan tytölle ikävästä kirjoittelusta kaverin kuvakommentteihin. Tyttö oli ilmeisesti kirjoittanut jotain nasevaksi tarkoitettua, josta kaverinsa oli loukkaantunut. Koska kukaan ei pääse katsomaan tytön kuvia, emme tiedä asiasta enempää. Lisäksi on vaikeaa puuttua johonkin, josta ei tarkalleen tiedä.

Kysymykseni onkin: Voiko vanhempi vaatia jälkikasvuaan ottamaan vanhemman SoMeseuraajakseen, pitämään huolen lapsen SoMeturvallisuudesta? Olen miettinyt, että jos olisin itse tytön vanhempi, olisin asettanut sen alunperin ehdoksi tilin perustamiselle.

Olen ollut huolissani siitä, ettei kumpikaan vanhempi tai minä tiedetä millaisia kuvia hän julkaisee. Tytöt voivat nykyään vaarantaa yksityisyytensä niin paljon näkyvämmin netin vuoksi kuin 1980-luvulla. En tiedä, kuinka paljon koulussaan on puhuttu asiasta.

Nimetön

Vanhempana olen sitä mieltä että alaikäisen lapsen vanhemmalla on oltava oikeus päästä ja seurata lapsensa some-elämää. Tekeekö sen sitten salaa tai yhdessä lapsen kanssa, jokainen päättää itse, mutta en missään nimessä sallisi omalleni salattuja tilejä jossain kuvapalveluissa, kun ei nuo lapset oikeasti ymmärrä netin pahaa maailmaa.

Ainakin kaikki julkaistavat kuvat kulkisivat minun hyväksyntäni kautta, samoin mietittäisiin yhdessä miten toisten kuvia kommentoidaan.

Vastaa aiheeseen: Kuvapalvelun suljettu tili

Olethan kohtelias ja kunnioitat muita keskustelijoita. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua.