Nimetön

Kyse on 12-vuotiaasta pojasta jota on koulukuisattu! Nyt kun kiusaamista on selvitetty niin poikani on alkanut hakeutumaan aikuisen seuraan, ei siis ole kavereiden kanssa koulussa eikä kotona vaan aina aikuisen seurassa! Pitäisikö huolestua vai antaa rauhassa ajan kulua? Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta että toipuuko lapsi koskaan kiusaamisesta vai jättääkö ikuiset arvet?

Nimetön

Hei 12-vuotiaan pojan äiti!

Ensinnäkin hienoa, että pojan kiusaamiseen on puututtu ja asiaa on alettu selvittelemään. Millä tavalla kiusaamista on käsitelty koulussa ja onko poikasi osannut kertoa millaisia tuntemuksia se on hänessä herättänyt?

Yhteenkuuluvuuden tunne ikätovereiden kanssa on lapselle välttämätöntä. Kiusattu jää usein porukan ulkopuolelle ja luottamus ikätovereita kohtaan voi murentua. Uskon, että poikasi kokee tällä hetkellä olonsa turvallisemmaksi aikuisten kuin ikätovereidensa seurassa.

Mitä voit vanhempana tehdä? Ajan antaminen sekä asioista ja tunteista keskusteleminen on varmasti ensisijaisen tärkeää. Positiivinen palaute sekä mukava, turvallinen yhdessäolo kohentaa itseluottamusta ja nostaa itsetuntoa. Tärkein viesti minkä voit vanhempana pojallesi antaa on, että välität hänestä ja otat vakavasti koulukiusaamisasian, haluat hänen parastaan.

Voit myös auttaa poikaa löytämään kaverinsa uudestaan. Voisitteko esimerkiksi yhdessä tuumin kutsua kavereita kotiinne leikkimään? Alkuun vaikkapa yhden kerrallaan. Millä muulla tapaa poikaa voisi kannustaa ikäistensä seuraan? Onko hänellä esimerkiksi harrastusta, jossa hän voisi tavata ikäisiään? Onko lähipiirissänne samanikäisiä lapsia, joista olisi seuraa pojallenne? Kaikki positiiviset kokemukset vertaisten kanssa ovat arvokkaita.

Asiasta kannattaa keskustella myös koulussa opettajan kanssa. Parhaimmillaan ystävyyssuhteita voidaan tukea myös koulussa. Monissa kouluissa toteutetaan KiVa Koulu-ohjelmaa, jonka oppitunneilla käsitellään ystävyyttä ja ystävyyssuhteiden solmimista. Onko poikanne koulussa KiVa Koulua?

Toivottavasti tilanne saadaan rakentavalla tavalla rauhoittumaan koulussa, poikasi toipuu kiusaamisesta ja yhteys kavereihin palautuu!

Aurinkoa sinun ja poikasi kesään!

Lämpimin terveisin MLL:n päivystäjä Annina

Nimetön

Kiitos vastauksestasi Annina! Poikani koulussa on kiva koulu tiimi jossa asiaa on käsitelty ja käsitellään vielä ennen koulun loppumista! Harrastuksia pojallani onneksi on ja siellä mukavia kavereita!

Hyvää kesää sinulle :)

Vastaa aiheeseen: Lapsen kaverit

Olethan kohtelias ja kunnioitat muita keskustelijoita. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua.