Yksinäisen vanhempi

Hei mitä voin tehdä. Poikani on tosi ihana ja rauhallinen. Sosiaalisesti ei osaa kaverisuhteita. Nyt yksinäinen ja joka päivä toivoo kaveria. Jäänyt koulussa kaveri porukan ulkopuolelle, eikä kukaan kutsu mihinkään mukaan. Mitä tässä voisi tehdä? Mistä voisi löytää kavereita? että ikä on jo sellainen , ettei vanhempi voi sopia leikkikavereita. Kiitos

4 lapsen äiti

On tosi kurjaa seurata vierestä, kun lapsella ei ole kavereita ja tuon ikäiselle ei voi oikein kaveritreffejä sopia paitsi jos on tuttavaperheitä joissa on saman ikäisiä lapsia.
Harrastukset tuovat monesti uusia tuttavuuksia ja ainakin joissakin kouluissa on erilaisia harraste kerhoja kouluajan jälkeen. Oman asuinalueen facebook ryhmään voi kirjoittaa ja kysellä kaveri seuraa lapselleen. Itse olen myös ollut lasteni mukana esim. laskettelemassa ja myös kannustanut heitä olemaan tekemisissä ihan vieraiden lasten kanssa, todeten että heilläkään ei välttämättä ole sillä hetkellä kaveria. Omieni kohdalle huomasin, että heillä oli helpompaa ottaa kontakti toiseen lapseen, kun oltiin jossain vieraammassa ympäristössä. En tiedä onko tämä mahdollista, mutta entä jos kertoisit lapsesi opettajalle hänen jäävän kaveriporukasta ulkopuolelle, niin ehkä heillä olisi mahdollista järjestää luokassa keskustelu aiheesta ilman, että kenenkään nimiä mainitaan, vaan keskusteltaisiin asiasta ihan yleisellä tasolla.

Pohdiskelija

Hei sinä yksinäisen vanhempi! Kaverisuhteet ovat tärkeitä meille kaikille. Ne usein korostuvat vielä teini-iässä. Kannattaa auttaa niiden synnyttämisessä. Löytyykö koulusta joku toinen yksinäinen? Oletko keskustellut asiasta luokan opettajan kanssa? Olisiko opettajalla vinkkejä asiaan? Sosiaalisia taitoja on hankala kartuttaa yksin, mutta niistä voi keskustella ja vaikka harjoitella vanhemman kanssa. Miten toimisit eri tilanteissa? Pieni hymy, moikkaaminen, peukutus voisi olla alku mielenkiinnon ilmaisemiseksi ja ensimmäiseksi yhteydenotoksi. Kaverisuhteet voivat syntyä parhaassa tapauksessa hetkessä, kun löytää samoin ajattelevan tyypin. Mutta usein ne syntyvät pikkuhiljaa vaikka harrastusten parissa!
Koeta jaksaa! Me kaikki olemme omia yksilöitä. Tärkeää ilmaista, että toinen on ihana juuri sellaisena kuin
on!
Ps. Huomasin, että MLL:n sivuille oli tullut uusi teksti Miten tukea alakouluikäisen kaverisuhteita? Löytyisikö sieltä jotain sopivaa vihjettä juuri teille.

Vastaa aiheeseen: Mistä kaveri 12v pojalle tampereella

Olethan kohtelias ja kunnioitat muita keskustelijoita. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua.