Nimetön

Voinko vaatia pääsyä 14-vuotiaan tyttäreni FB-profiiliin, siis sisälle niin että näen yksityisviestitkin?

Mikä tässä pätee, alaikäisyys, huoltajuus, jokin nettisalaisuus? Mistä voin kysyä asiantuntijaneuvoja?

Nimetön

Miksi ihmeessä sellaista haluaisit?

Nimetön

Olisin myös halunnut kysyä samaa. Tosin yksityisviestit ovat miniun mielestäni yksityisiä, ihan niinkuin kirjesalaisuus mutta kenen kanssa voisi keskustella asiasta… Meidän lasten ystäväpiirissä on alkanut ilmiö, että vanhemmat poistetaan kavereista. Olen vielä omien lasteni kaverilistalla ja satunnaisesti käyn katsomassa ketä heillä on facekavereina, en niinkään kommentointeja. Melko harvoin kommentoin heidän juttujaan netissä (teen sitä kotona). siltä osin siis koen antavani heille ”rauhan”.

Vanhempana haluan tietää minkälaisia ovat uudet kaverit ja ketä ylipäätään kaveripiiriin kuuluu. Myös heidän itsestään laittamien kuvien suhteen olen huolestunut ja syystä. Yksi työistä keksi laittaa kuvan passistaan faceen (kuva ja allekirjoitus olivat hauskat mutta myös sotu näkyi). Teiniposeeraukset peilin edessä tmv. ovat houkutelleet muutamia hämäriä kaveripyyntöjä kotimaasta ja ulkomailta… Tässä muutama syy miksi haluan pysyä seuraamassa heidän nettielämäänsä, joka on julkista.

Onko oikein vaatia kaverilistalla pysymistä?

Nettiä meillä käytetään olohuoneessa, ei omissa huoneissa ja puhelimet jäävät yöksi keittiöön kouluaamuöinä, joten siltä osin netin käyttö on vielä määrällisesti jotenkin hallussa. Näihin käytäntöihin on menty sen jälkeen kun jollakulla (4 teiniä uusperheessä) on ollut asiassa rajoittamisen tarvetta (säännöt ovat onneksi kaikilla samat kaikissa kodeissa).

Vastaa aiheeseen: Mitä sääntöjä nettiyksityisyydessä?

Olethan kohtelias ja kunnioitat muita keskustelijoita. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua.