Nimetön

Hei. Meillä nuoren aikuisen masennuksen kanssa taisteltu jo 3v. Mistä apua vanhemmille kun tuntuu että voimat hiipuu. Iltaisin saa pelätä että tulee se viimeinen viesti.

Nimetön

Hei,

Hyvä että lähdit hakemaan apua teille vanhemmille. Oman lapsen sairastuminen masennukseen on raskasta myös vanhemmille, huoli lapsesta kun ei poistu milloinkaan. Onkin tärkeää, että te vanhemmat saatte itsellenne voimia, jotta jaksatte olla nuoren tukena.

Jos nuorella on jo olemassa hoitotaho, voitte varmasti saada sitä kautta myös vanhempina tukea tilanteeseen. Myös terveyskeskuksen ja työterveyden kautta on myös mahdollisuus saada tukea.

Mannerheimin lastensuojeluliiton Vanhempainpuhelin on MLL:n kirjepalvelun ohessa täysin ilmainen vertaistukitaho, jonne soittaminen on vanhemmalle maksutonta, nimetöntä ja luottamuksellista.

Suomen Mielenterveysseuran kautta löytyy myös vertaistukiryhmiä ja ääritilanteita varten kriisipuhelinkin (p.010 195 202; arkisin 9-19 & viikonloppuisin/juhlapyhinä 15-19).

Jos mahdollista, yrittäkää kaiken keskellä pitää kiinni omista arkirutiineista, huolehtia riittävästä unen saannista, säännöllisestä ruokailusta ja ottakaa arjesta pieniäkin irtiottoja läheisten ja ystävien seurassa sekä omien mukavien ja voimaa antavien asioiden parissa. Pienistäkin ilon hetkistä saa voimaa kummasti, vaikka kokonaistilanteessa ei valoa vielä tuntuisikaan näkyvän tunnelin päässä.

Nuori voi myös saada tukea itselleen MLL:n lapsille ja nuorille suunnatuista palveluista, joista löydät tietoa osoitteesta mll.fi/nuortennetti.

Voimia ja kaikkea hyvää teille!
t. MLL:n vanhempainpuhelimen päivystäjä Kaarina

Alueelle ‘Perheen ihmissuhteet’ ei voi kirjoittaa uusia aiheita eikä vastauksia olemassaoleviin aiheisiin.