Hei,

Meillä on pitkään ollut vaikeaa nuorimman tyttäremme kanssa. Vuosi sitten hänet lähetettiin kiireellisenä nuorten vastaanottokotiin, kevään+kesän yli kestäneen rajun päihdekäytön seurauksena. Silloin olin ainakin minä ihan loppu, enkä olisi jaksanut yhtään kauempaa. Hän oli laitoksessa 3 kk.n jakson, tammikuusta lähtien ollut kotona. Erilaisia tukitoimia on ollut, mm. hlökohtainen tukihlö, jota tapaa kerran viikossa. Kesä meni kohtuullisesti, yhden kerran olen hänet hakenut kaunpungilta, silloin silminnähden humalassa ja toisen kerran tuli kotiin vasta klo 2.yöllä. Muutama viikko sitten isänsä haki hänet poliisilaitokselta, kun oli aihuttanut häiriötä lähiSiwan ympäristössä. Tuolloinkin humalassa, muttei kaatokännissä, niin kuin edellisillä kerroilla. Kaikesta tästä on aina seurannut rangaistus (mm. kännykkäliittymän katkaisu 2 vk, ilmoitus lastensuojeluun, vk-rahan pidättäminen).

Koulu menee huonosti. Alkoi viimeinen peruskoululukuvuosi. Ei kiinnosta oikein mikään. Jonkun verran on kai kiusaamista, luokan pojat ärsyttävät niin kauan, että tyttö hermostuu ja saadaan katko aikaan tunneilla…Hänellä on ollut noin 1,5 vuotta yksi bestis tyttökaveri, jonka kanssa nyt tuntuu yhdessäolo ahdistavalta. Hän on vapaa-aikanaan paljon poissa kotoa, en tiedä läheskään aina missä hän on. On tosin noudattanut kotiintuloaikoja hyvin, viimeaikoina. Univaikeuksiakin on.

Tänään hän kävi lääkärissä ja on saanut masennukseen lääkityksen, vielä en tiedä minkä merkkisiä, joten en tiedä vaikuttavaa ainetta. Voisiko joku kertoa kokemuksia oman nuoren masennuksesta ja onko lääkityksestä ollut apua vai haittaa? Aiheuttavatko riippuvuutta ja miten vaikeaa on kun lääkityksen lopettaa? Itseäni pelottaa ne lääkkeet.

Nimetön

meidän lapsi on vielä niin pieni, ettei ole kokemusta teinien kasvattamisesta. mutta itse sairastanut useaan otteeseen vakavaa masennusta ja laitoshoitoonkin passitettu. lääkkeethän vaikuttaa hieman yksilöllisesti meihin kaikkiin. itse en koskaan ole kokenut masennuslääkkeistä olevan hyötyä,
vaikka lähes kaikkea markkinoilta löytyvää on kokeiltu. mutta tiedän monia joita lääkitys on auttanut eteenpäin elämässä. toisiin lääkkeisiin on olemassa suurempi riski jäädä koukkuun,
jolloin lopettaminen voi olla hyvinkin hankalaa jopa mshdottomalta tuntuvaa. joillekkin lääkkeiden aloittaminenkin saattaa aiheuttaa sivuoireita joksikin aikaa, mutta yleensä lääkitys aloitetaan pienistä annoksista joita tarpeen mukaan nostetaan. jos annostus on korkea, lääke lopetetaan vähitellen sivuoireiden minimoimiseksi. mutta lääkkeen pakkausselosteesta ja vaikkapa googlettamalla
saa kyllä paljon tietoa. joitakin masennus ja unilääkkeitä voi käyttää väärin päihtymistarkoitukseen joten sinun tilanteessa olisin ehkä huolissani siitä kuinka niitä lääkkeitä käytetään. etenkin yhdessä alkoholin kanssa seuraukset voivat olla todella pahoja. nykyään terveydenhoito on suomessa sitä että kaikkeen kyllä löytyy lääke ja lääkärit on niitä toisinaan liiankin ahkerasti tuputtamassa. tärkeää on että nuori käy lääkehoidon rinnalla säännöllisesti juttelemassa ammattilaisen kanssa, sillä pelkillä lääkkeillä tälläisia asioita ei koskaan pitäisi hoitaa.
voimia paranemiseen koko perheelle!

Hei :)

Mielelläni kuulisin aloitettiinko viestiketjun lapsella lääkitys ja kuinka on mennyt..itse olen 15 vuotiaan tytön äiti jolla ilmeisesti aloitetaan masennuslääkitys ensiviikolla ja hänellä on siis todettu masennus ja käytöshäiriö. Olisi paljon kirjoitettavaa, mutta takki tällähetkellä a
aika tyhjä, mutta kaikkea on ollut..sijoitusta yms. Tsemppiä vaan kaikille murrosikäisten vanhemmille…

Vastaa aiheeseen: Nuori ja masennuslääkkeet

Olethan kohtelias ja kunnioitat muita keskustelijoita. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua.