Nimetön

Sain koulusta opettajalta viestiä,niin kun muutkin oppilaiden vanhemmat.Viesti koski ikärajoja tv.n pelien ym katsomisessa.Poikani on 10-v ja 4.llä luokalla.Opettaja oli jostakin saanut tietoon että muutamalla luokan oppilaalla on k18 taistelu pelejä..itse en antaisi poikani pelata sellasseita,mutta isänsä oli sellasseen jonkin aikaa sitten ostanut ja nyt vasta itse sen huomasin.Opettaja oli luokalla oppilailta asiaa tivannut ja kaikki joilla oli pelejä tms olivat joutuneet opettajalle kertomaan.Opettaja kirjoitti nimet ylös ja nyt uhkailee että on lastensuojelun ilmoitus asia.Perheeseemme kuuluu jo täysikäinen 20-v tytär ja 4-v tytär pojan lisäksi..nyt näiden kahden nuoremman lapsen takia pelottaa että yks peli jonka on isänsä tyhmänä hankkinut ja olen takavarikoinut sen,joudumme jonkinlaisern syyniin..onko näin?onko kokemuksia?poika on ihan hyvä koulussa ja ihan tavallinen ja kiltti tulee toimeen kaikkien kanssa.

Nimetön

Kiinnostus näihin K-18-peleihin taitaa olla suurta tämänikäisillä, tämän asian kanssa kamppailen nyt itsekin oman 4-luokkalaisen pojan kanssa. Poika sai älykännykän vasta 3. lk:n lopussa, mutta aika hyvän version, josta on helppo katsoa videoita ja ladata pelejä. Minulla on salasanat, joita poika ei tiedä, mutta tänä syksynä kun poika on rynnännyt luokseni just kun olen ollut kiireinen ja kinunnut ”nyt on pakko saada tää peli, tää on sillä ja sillä kaverilla … joo joo, ei mitään ikärajoja…” olen sallinut ko. pelin lataamisen. Vähitellen on käynyt ilmi, että nämä ovatkin K-18 -pelejä (esim. GTA), ja pojan mukaan monilla näitä on pleikkarissa tai tabletilla tai vähintään kännykässä tai ainakin saavat ne pian jne. Meillä ei ole pleikkaa, mutta parin viime viikon aikana poika on pelannut kännykällään lähes yksinomaan näitä räiskintäpelejä, ja huomioni heräsi. Ollaan nyt juteltu tästä monena päivänä moneen otteeseen, ja olen alkanut ottaa selvää näistä, ja tullut siihen tulokseen että nämä on poistettava kännykästä ja mitään K-18 tai K-16 -pelejä ei kännykkään tai mihinkään muuallekaan hankita. Poika myönsi huijanneensa minua ikärajoissa, onneksi hän on puhelias ja avoin, ja minä taas sanoin olleeni tyhmä äiti. Toistaiseksi K-18-pelit ovat vielä kännykässä, mutta olen jo sanonut että ne on poistettava, ja kunhan olen käynyt läpi, mitä ne pelit on, poistan kaikki 10-vuotiaalta kielletyt. Pojassa on mielestäni jo muutaman viikon aikana alkanut ilmetä addiktion oireita tähän GTA:han ja mieluummin kestän hänen raivoaan nyt kuin suren suurempia seuraamuksia myöhemmin. Eräs alle 20-v. sukulaispoika teki itsemurhan joku aika sitten, hän pelasi paljon ammuntapelejä, tosin oli hyvin sulkeutunut muutenkin ja masentunut, mutta vaikea tietää, mikä oli syy ja mikä seuraus.
MInusta on hyvä jos koulussa otetaan kantaa näihin; harkitsen jonkinlaisen viestin lähettämistä rehtorille, koska poika sanoo että näitä K-18-pelejä on tosi monella siinä koulussa.

Vastaa aiheeseen: pleikka pelit

Olethan kohtelias ja kunnioitat muita keskustelijoita. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua.