Nimetön

Kyseessä ovat 3v4kk poika ja 2v tyttö! Ongelmana on että poika kiusaa jatkuvasti tyttöä, lyö, tönii, kaataa, ottaa leluja tytöltä pois yms….lisäksi poika koettelee myös meidän vanhempien hermoja todella paljon juuri kiusaamalla siskoa! Kavereiden seurassa leikit äityvät välillä siihen että poikani alkaa töniä ja kiusata!

Kysymys kuuluukin että kuuluuko tällainen käytös ihan normaaliin uhmaikään vai onko pojallani jonkin asteinen käytöshäiriö?

Hei
Poikasi on siinä iässä, että sosiaaliset taidot alkavat oikeastaan vasta kehittyä. Eipa taida olla kehityshäiriö vaan kehitysvaihe. Riidat ja nahistelut alkavat aivan tyhjästä kavereitten kanssa. Lapsi voi huutaa, haukkua, nipistellä ja käydä muuten käsiksi. Siihen täytyy puuttua joka kerta, ja ystävällisesti selittää, että niin ei saa tehdä. Mielellään vielä perustella kielto vaikka tuntuisi siltä, että hän ei kuuntele eikä välitä.
Ikään kuuluu ohjeiden vastustaminen, sisarusten kiusaaminen, älyn unohtuminen jonnekin. Saat sanoa samasta asiasta kymmeniä kertoja päivässä ilman että se tehoaa. Nämä ovat niitä vaiheita, jolloin vanhemmalta vaaditaan pitkäpiimäistä sinnikkyyttä toistaa, toistaa, toistaa topakasti ilman kiihkoilua, että näin ei voi toimia. Jos toimintaan sisältyy hakkaamista lapsi täytyy viedä tilanteesta pois ja sanoa, että hän pääsee takaisin vasta kun osaa olla nätisti. Jos jaksaa olla sinnikäs ja johdonmukainen se palkitaan seuraavissa ikävaiheissa.

Kiitos sinulle vastauksestasi!

Vastaa aiheeseen: Sisarusten riidat

Olethan kohtelias ja kunnioitat muita keskustelijoita. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua.