väsynyt äiti ja isä

Apuja ja neuvoja kaivataan!

16v teini pojan käytös lomien aikana, tekee mitä lystää kiellosta huolimatta. Annetaan arestia ei tottele, lähtee ulos silti. Sanotaan kotiin tuloaika ja ei tottele sitäkään. Sanoo itse takas jonkun ajan mut ei siitäkään pidä kiinni. Esim. jos sanotaan, että kotiin tullaa viimestiään klo 00 päättää hän et tulee ennen klo 1 mut ei tule siltikään vaan sit kun hänestä siltä tuntuu ja sit kun kaveritkin lähtee.

Asiat toimii hyvin arkipäivisin ja vkl. mut heti kun koulusta tulee lomaa. Joulu, talvi lomat, kauhulla odotetaan kesälomaa. Mitään tolkkua ei saa koko poikaan. Hänen mielestään hän ei tee mitään väärää koskaan. Ollaan sanottu, että yöksi ei mennä sillain et yöllä laitetaan viestiä et jään sinne ja sinne vaan niistä sovitaan ajoissa. Tätäkin tekee eikä nää siinä mitään väärään.

Mikä neuvosi?

Mp

Hei.
Luin kirjoituksen ja mieleeni tuli heti sana kuri. Tuon ikäisen täytyy noudattaa vanhempien antamia ohjeita, siinä ei ole vaihtoehtoja. Itse sanoin omille teineille, että jos hommat ei pelaa, loppuu rahantulo ja muut etuudet. Niin kauan kun asutaan meidän katon alla ja syödään samaa leipää, tehdään kuten sovittu. Jos ei halua sääntöjä noudattaa, etsitään majapaikka sitten kaupungin laitoksista, kumpi on parempi? Ja töitä. Kotona täytyy tehdä jotakin jos rahaa tarvii. Kesätyöt tuon ikäiselle parasta, tietää sitten mistä raha tulee. Saatan kuulostaa kovalta, mutta teinien kanssa on oltava selkeä linja ja rajat, jos annat myöten kerran, nuoret tietää mistä narusta vetää ja saat tehdä sitä sitten jatkossakin. Kokemusta nimittäin on ja kantapään kautta sen oppinut.

Huolestunut äiti

Ihan samojen kysymysten kanssa kamppaillaan meillä 16-v tytön kanssa.
On sovitut kotiintuloajat (nyt lomalla klo 24-00:30) ja että pitää vastata viesteihin. Yleensä noudattaa näitä, mutta alkaa olla myös liian usein ”säätöä”; viestittää, että saako jäädä yöksi jonnekin kaverille tai ollakin myöhempään. Ei anneta lupaa. Halutaan tietää, missä on. Tästä seuraa hirveä viestittelyshow, kun kumpikin taho hokee samaa. Lopulta olen saanut tytön aina kotiin loppujen lopuksi, mutta myöhässä.
En tiedä, mikä auttaisi.
En halua olla liian tiukka, mutta jotkut raamit pitää olla turvallisuuden vuoksi.
Tiedän, että juovat kavereiden kanssa välillä. Oli tolkuttomassa kunnossa muutama kuukausi sitten, mistä seurasi aresti, jota noudatti.
Pelkään, että lipsuu kohti huonompaa käytöstä…

Vastaa aiheeseen: Teinin tottelemattomuus.

Olethan kohtelias ja kunnioitat muita keskustelijoita. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua.