Leea

Minulla on 14-vuotias tyttö, jonka kaverisuhde on ongelmallinen. Hän pitää parhaana kaverinaan tyttöä, jonka on tuntenut ekaluokalta asti. Ongelma on kuitenkin se, että tämä tyttö kohtelee tytärtäni huonosti, pitää tätä ns. varakaverina, eli jos ketään muuta ei ole saatavilla, kaveeraa tyttöni kanssa. Yrittää sulkea tytärtäni pois porukasta ja kääntää muut kaverit häntä vastaan. Olen yrittänyt puuttua tilanteeseen, mutta se ei auta, pahentaa vain tilannetta. Tämä kaveri siis kertoo muille kavereille, että olen sekaantunut tilanteeseen.

Tytöillä on sama (kilpa)harrastus, ovat samassa joukkueessa, kuten myös samalla luokalla. Tämä kaveri on vahva persoona ja taitava manipuloimaan toisia. Omani on hieman arka ja luonteeltaan kiltti, tutussa seurassa kuitenkin ihan puhelias. Tyttäreni yleensä kertoo joko ”tunkevansa” tämän kaverin seuraan tai sitten vetäytyvänsä. Olen yrittänyt kannustaa etsimään muita kavereita, mutta tämä on vaikeaa ajanpuutteen vuoksi, harrastus vie paljon aikaa. Ja kun tytölläni on vapaa-ilta harkoista, toisilla on omat harkat. Harrastuksessa tytölläni ei ole ketään tiettyä kaveria, vaan hän hengaa siellä eri tyttöjen kanssa. Sieltä ei ole kuitenkaan löytynyt ketään sellaista, jonka kanssa tyttöni viettäisi aikaa harrastusten ulkopuolella.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Miten olette lastanne onnistuneet tukemaan, kun meillä tuntuu, että tämä vaikuttaa lapseni itsetuntoon?

Vastaa aiheeseen: Teinitytön ongelmallinen kaverisuhde

Olethan kohtelias ja kunnioitat muita keskustelijoita. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua.