Nimetön

Hei! Minulla on kohta kolme vuotias poika ja kesällä syntyy toinen.
Ongelmani on kuri. Olemme mieheni kanssa pitäneet mielestämme hyvin rajoja ja niistä kiinni alusta alkaen.
Poikamme on herkkä, hyväsydäminen ja rakastava, mutta myös todella tempperamenttinen ja vilkas.
Nyt taitaa olla menossa jonkinasteinen uhma, emmekä tunnu saavan poikaa kuriin kun hän sille päälle sattuu.
Hän potkii meitä ja läpsii, jos kiellämme häntä tai yritämme saada tekemään jotain mitä hän ei halua. Tämä kauhistuttaa sillä hän on mitä rakastavin 95% ajasta. Hän on hellä, halailee, pussailee ja kertoo tunteistaan avoimesti. Emme keksi keinoa millä saisimme hänet lopettamaan potkimisen ja läpsimisen. Hän vain nauraa päälle ja se sattuu enemmän kuin ”iskut”. Jälkeenpäin hän ymmärtää tehnensä väärin, hän pyytää anteeksi ja kertoo olevansa pahoillaan. Mutta sitten taas kun pitäisi tehdä jotain epämukavaa hän unohtaa kaiken.
Me emme ole koskaan satuttaneet/kurittaneet häntä. Hän elää aika suojattua elämää, joten ei näe minkäännäköistä väkivaltaa missään, edes levottomia lastenohjelmia.

Minua pelottaa vauvan saapumisen mukana tulema väistämätön mustasukkaisuus, jos emme saa tätä tilannetta ratkaistua ennen sitä.

Onko kellään ideoita mitä keinoja voisimme vielä kokeilla? Meillä on ollut käytössä mm.jäähypenkki, kiristys, lahjonta ja uhkailu. Viimeisimmän raivarin saimme lopulta rauhoittumaan sillä, että mieheni ”Lukitsi” lelukaapin oven ja sanoi että se ei aukea ennenkuin poika rauhoittuu.

Onko tämä normaali ”vaihe”, vai täytyisikö tästä huolestua?

Nimetön

Hei, 3-vuotias elää vielä viettiensä varassa, tarkoitan että hän toimii mielihyväperiaatteen mukaisesti eikä osaa vielä arvioida omaa käytöstään eikä osaa ajatella muita tai tekojensa seurauksia. Näin siis moni vanhempi tulee jossain vaiheessa vastaan lyövään ja agressiiviseen lapseen, se kuuluu ihan normaaliin kehitykseen ja jos vanhemmat osaavat kohdata tämän asian oikein se loppuu aika pian. Lapsi ei osaa ajatella että miltä vanhemmista tuntuu kun hän lyö joten siitä ei kannata ahdistua, lapsi rakastaa vanhempaa aina ja ehdoitta vaikka häntä rajoitettaisiin ja kiellettäisiin vaikka joka päivä.
Jos lapsi lyö tai tekee muuta kiellettyä toimi näin; mene lapsen tasolle(silmät samalla tasolla) ja pyydä lasta katsomaan sinua ja sano; lyöminen on tuhmaa, sitä ei saa tehdä, isä ja äiti kieltävät sen tms. Jos puhe ei auta voi sanoa että jos lyöt otan sinulta (jonkun tärkeän) lelun pois tms jonka tiedätte olevan tärkeää lapselle.Lelu otetaan pois vaikka yhdeksi illaksi niin että lapsi tietää koska saa sen takaisin. Myös jäähypenkkiä voi käyttää(lapsi on jäähyllä 3 min). Rangaistuksen on oltava JOKA kerta sama että lapsi oppii syyn ja seurauksen suhteen, lipsua ei saa kertaakaan muuten ei onnistu! Näin lapsi oppii pikkuhiljaa että tietynlaisella käytöksellä on tietynlaiset seuraamukset, kannattaa olla omassa vanhemmudessa vahva, sitä voi opetella, yleensä äidin ”oma vaisto” kyllä kertoo mikä on oikein mikä ei…tsemppiä!toiv oli jotain apua!

Vastaa aiheeseen: uhma?

Olethan kohtelias ja kunnioitat muita keskustelijoita. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua.