Hämmentynyt

Hei!

Sisarukseni erosi reilu vuosi sitten pitkästä avioliitosta, joka kesti 20 vuotta. Hänellä on kolme 5-13-vuotiasta lasta entisen puolisonsa kanssa. Nyt sisaruksellani on uusi puoliso, jolla on yksi alakouluikäinen lapsi. He ovat nyt seurustelleet hieman alle vuoden.

Olemme olleet läheisiä sisarukseni ja hänen eksänsä kanssa. Sisarukseni entinen puoliso vieraili luonani lapsineen hiljattain. Kun sisarukseni kuuli tästä, hän soitti minulle vihaisen puhelun, jossa kertoi eksänsä hankaloittavan hänen uusperheensä muodostumista uuden puolison kanssa. Hän kuvasi, että heidän uusperhettään haittaa se, että hänen lapsensa vierailevat hänen sukulaistensa luona ja katkaisi välinsä minuun.

Olemme sisarukseni ex-puolison ja muiden perheenjäsenten kesken pitäneet itsestään selvänä sitä, että perheenjäsenistä puhutaan kunnioittavasti lasten kuullen, eikä avioeroa tai ikäviä asioita ruodita selän takana.

Haluaisin kuulla teidän mielipiteenne, voiko entisen puolison vierailu lasten kanssa todella haitata uusperheen kehittymistä tai lasten elämää? Jotenkin itsestä tuntuisi, että lapset hyötyisivät siitä, että läheiset suhteet pysyvät ja meillä voisi käydä, kuten ennen avioeroa. Sisarukseni ja hänen eksänsä asuvat kaukana, joten vierailuja tapahtuu vain muutaman kerran vuodessa muutenkin.

Yst. Terv. Hämmentynyt

MLL

Hei, kiitos kysymyksestäsi. Erotilanteessa yhteydet sukulaisiin saattavat joskus katketa ja vanhemman voi olla haastavaa pitää yllä lapsen suhdetta joihinkin sukulaisiin. Sukulaiset voivat kuitenkin tuoda pysyvyyden tunnetta lasten elämään, joten vanhempien eron jälkeen olisi hyvä, että lapsilla säilyisi suhteet heille tärkeisiin ihmisiin.

Uusperheen muodostuminen voi viedä aikaa, kun kaikki ovat uuden äärellä ja alku ei aina ole helppoa. Sisaruksesi on uudessa tilanteessa ja se voi aiheuttaa ajoittain stressiäkin, mikä voi purkautua läheisiin ihmisiin. Voisikohan tässä kertomassasi tapahtumassa olla taustalla se, että sisaruksesi ex-puoliso on ollut se, joka on tuonut lapset sinun luoksesi ja tämä on harmittanut sisarustasi eikä niinkään se, että lapset ovat tavanneet sukulaisia. Ilmeisemmin tämä oli ollut sisaruksellesi yllätys, että ex-puoliso oli tullut lasten kanssa luoksesi ja se on saattanut vihastuttaa hänet– etenkin, jos välit ex-puolisoon ovat huonot.

Harmillista, että sisaruksesi on katkaissut välinsä sinuun. Ehkä sopivan ajan kuluttua voisit yrittää lähestyä häntä ja kysyä heidän perheensä kuulumisia. Tämä viestittäisi sisaruksellesi, että haluat olla heidän elämässään edelleen mukana.

Mikäli haluat jatkaa keskustelua aiheesta voit varata ajan chattiin: https://www.mll.fi/vanhemmille/toiminta-lapsiperheille/vanhempainpuhelin/ajanvarauschat/

Alueelle ‘Kysy ammattilaiselta bonusvanhemmuudesta’ ei voi kirjoittaa uusia aiheita eikä vastauksia olemassaoleviin aiheisiin.