Hei!
11 v tyttäremme ja ainut lapsemme on paljon yksin. On luokkansa pisin ja ”rotevin” tyttö. Nätti kuin mikä. Kiltti. Ihana.
Tyttö on tähän asti harrastanut luistelua, hiihtoa, pyöräilyä, kalastusta, patikointia, kiipeilyä ja trampalla hyppimistä.
Nyt on stoppi kaikessa. On hiljentynyt. Katselee itseään peilistä ja on surullinen. Mikään ei kiinnosta. Ei nosta siitä meteliä, on vaan poissaoleva.
Tyttärellä ei ole ollut ystäviä 2,5 vuoteen yhtään. Se alkoi siitä, kun 3nnen luokan alussa monet tytöt alkoi seurustella. Meilläkin kävi vuosi sitten vielä 1 entinen hyvä ystävä ”poikakaverinsa” kanssa kertomassa mikä on kondomi ja mihin sitä käytetään?!!?!?
Joskus tyttö kysyy, mikä hänessä on vialla, kun ei ole kaveria. Niin. Mikä mahtaa olla vialla? Ei seuraa Salkkareita (kukaan perheestämme ei seuraa) tms.
Äidin sydän tässä särkyy. Isä ei ole moksiskaan (huihai).

Nimetön

Kovasti ihmettelen jo 3.luokkalaisia, jos on poikakaverit mukana kuvioissa. itselläni on kohta 12 v 6.lukkalainen tyttö ja tietääkseni heidän ikäisissäänkään ei vielä seurustella, ainenkaan julkisesti.

on todella ikävää jos tyttärelläsi on noinkin paljon ollut harrastuksia, ettei niistäkään ole löytynyt mukavaa kaveria joka vielä viettäisi mukavaa, hauskaa ja huoletonta 11 vuotiaan tytön elämää. koska minun mielestäni ”seurustelu” ei vielä kuulu tuon ikäisille.

Minä en ainenkaan usko että tyttäressäsi on mitään vialla vaan hän on tavallinen ikäisensä tyttö. itse ainenkin äitinä haluaisin tilanteessasi kovasti yrittää kannustaa johonkin noihin tuttuihin harrastuksiin tai uusiin. Mutta voin vain kuvitella miltä sinusta äitinä tuntuu, kun ei niitä kavereita pysty järjestämään ja kun huomaa sen miten oma lapsi kärsii siintä. Itse olen aina yrittänyt kaikkia kolmea lastani kasvattaa niin,että ketään ei saa syrjiä eikä jättää yksin, koska koskaan ei voi tietää vaikka itse olisi se yksin jätetty. Pojat tuntuu olevan enemmän sellaisia ”joukko sieluja”, kulkevat isossakin porukassa, mutta tytöthän helposti etsii sitä yhtä hyvää ystävää. Tyttäreni luokalla oli joskus 4-5 luokalla tapaus että selvisi juttu jossa yksi tyttö oli jäänyt monesti luokan muiden tyttöjen juttujen ulkopuolelle, niin asia otettiin luokassa hoitaakseen opettajan toimesta ja mielestäni se kyllä hoitui kuntoon. Voisiko teidän tapauksessa tälläisesta olla apua.

Toivon kovasti voimia sinulle äitinä syksyyn ja eteenpäin ja erityisesti toivon tyttärellesi iloa ja ystäviä jatkossa.

Nimetön

Kamalaa tuo seurustustelun aloittaminen liian nuorena. Taitaa olla niin, että tyttäresi on ainoa järkevä ikäluokassaan. Mun tietääkseni 10 vuotiaan tyttäreni ystävilläkään ei ole mitään oikeita poikaystäviä. Ihastumisia kylläkin esim. Justin Bieberiin. Lapsenahan näiden pitäisi pysyä vielä vuosia. Voisitko houkutella tyttäresi johonkin harrastukseen, jossa saisi touhuta muiden samanikäisten kanssa. Esim. eläimiltä saa sanatonta lohtua/ymmärrystä, eivätkä ne välitä pinnallisista asioista. Ratsastus tai hevoset yleensäkin ovat hyvä harrastus. Siellä tapaa myös muita tyttöjä.

Salkkareita ei muuten katsota meilläkään! Eihän se ole ollut aikoihin mikään lastenohjelma.

Nimetön

Kiitos vinkistä. Hevostalleilla käydään pari-kolme kertaa vuodessa ostamassa heiniä meidän 2lle kanille. Tyttö pelkää hevosia. Itse ratsastin n. 8 v kaikkiaan alottaen ekaluokkalaisena.

Oikeasti noista luokan tytöistä monet tavallaan seurustelee ja kyllä: näyttävät sukuelimiään toisilleen. Hirveetä.
Sitten on 4 tytön porukka, joka pelaa spiritismiä ja liikkuvat viikonloppuina iltamyöhään puistoissa ja lähistöllä metsissä mopopoikia kattelemassa.

Opettajan(kin) kanssa ollut puhetta tästä tyttömme yksinäisyydestä, mutta opettaja on sitä mieltä, että heidän luokan tytöt on ihan penskoja ja kilttejä, kuin mitkä.
Varmaan ovatkin, omalla tavallaan.

Konkreettista apua tarvitsisin kyllä nyt eniten.

Kiitos!

Nimetön

Lapsesi on joutunut omituiselle luokalle. Olisiko mahdollisuuksia luokan/koulun vaihtoon? Voisi löytyä kavereita, ja samanhenkisiä luokkalaisia.

Kerrassaan outoa touhua tuon ikäisiltä.

Vastaa aiheeseen: Yksinäinen lapsi

Olethan kohtelias ja kunnioitat muita keskustelijoita. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua.