Nimetön

Kävin labratestit eli sokeriarvot, kilpisrauhaskokeet, hemoglobiinit jne. tutkituttamassa. Kaikki ok. Syön vitamiinejä päivittäin. Olen liian lihava ja liikunta on jäänyt vähiin. Kaiken aikani vie työ ja kotityöt, sekä lapset ja lasten koululäksyjen ja kokeiden lukemiset. Olen kai jo uupunut. Nuorin lapseni on 1,5v. Seuraavat 3v,5v, 9v, 10v ja 12v. Vanhin 16,5v on jo opiskelemassa toisella paikkakunnalla. Pienet vaatii vain normaalia lasten hoitoa. Koulukkaat vaativat enemmän. 10 vuotias on ADHD lapsi, jonka läksyihin luku vaatii aikuisen tukea. Lääkityksestä huolimatta hän vaatii paljon huolehtimista, että on oikeat koulukirjat ja vihkot mukana, että tekee kaikki annetut läksyt, eikä pimitä eikä unohda läksy tehtäviä. Että kaikki päällysvaatteet tulee koulusta kotia ja kouluun lähtiessä on oikeanlainen säänmukainen pukeutuminen kohdillaan. Seuraava lapseni on 12 vuotias lievästi autistinen poika, joka käy normalia koulua ja luokkaa ja pärjää hyvin. Silti myös hän erityislapsena vaatii huolehtimista arjen askarreiden tekemisestä. Esim aamuisin pitää muistuttaa aamupalasta, hampaiden pesusta, kainaloiden pesusta, deodorantista, läksykirjojen ja vihkojen pakkaamisesta, mahdollisista harrastuksista sinä päivänä jne. Myös kokeisiin lukuun tarvitaan äitiä. Yksikään lapsistani kuten varmaan muillakin ei ala omatoimisesti lukemaan kokeisiin ajoissa. Pariin päivään koealueen lukemista emme voi koskaan jättää, koska asiat silloin sotketaan keskenään. Aloitamme viikko ennen koetta kappale per päivä lukemisen ja kyselen jotta tiedämme että asiat ovat sisäistetty. Se toimii muuten todella hyvin, mutta minä tasapainoilen työn ja ”vapaa ajan” kanssa. Olen myyjä joka joutuu tekemään paljon iltavuoroja. Teemme usein läksyn tarkastukset siten aamuisin ennen koulua ja kyselen kappaleen aamulla. Toimii edelleen hyvin.Kaiken koululaisten huolehtimisen teen huolehtien pienempien hoitamisen ohella. Mieheni tekee paljon töitä ja pitkiä päiviä. Ja se raha tuleekin tarpeeseen. Hän on aktiivinen vpk:lainen ja järjestöihminen. Koti on siis minun harteilla. Meillä on verraton mummo joka hoitaa pienet silloin kun olen töissä. Hän on korvaamaton.
En jaksaisi aamulla alkaa kotitöihin, työ on minulle pelastus, että pääsen joskus pois. Tekemättömät kotityöt on iso stressi. Jotta jaksan tehdä ne syön salaa poikani adhd lääkkeitä. Ne virkistää ja tuovat keskittymis kykyä. Ne eivät ole vaaraksi minulle. Niitähän on mm. käytetty laihdutustabletteina. Mutta tiedän toki että en tee oikein, jos joudun turvautumaan niihin, niin pitää keksiä jotain muuta miten jaksaa. Kodin hoito tässä kunnassa on mahdotonta. Joskus vuosia sitten kysyin sitä eikä minulle sitä suotu. Kynnys pyytää apua on korkea, joten silloin päätin että siihen kotihoitoon en enään ikinä apua anele.
Kyseessä liennee siis stressi ja uupumus ja tunne riittämättömyydestä.

Hei!
Sanopas miehellesi,että et jaksa enää. Miehesi on alettava panostamaan enemmän lapsiinsa. Eli hänen on jätettävä ne järjestötoimet vähemmälle.

Tiesitkö että sinulla on oikeus viedä lapset päivähoitoon. Maksut määräytyy tulojen mukaan, mutta koska teillä on monta lasta, niin tuskin se maksu iso on.

Perhe on yhteisyritys, ei ole tarkoitus että perheen äiti hoitaa yksin kaiken. Se on vanhanaikaista ajattelua.

Zemppiä!

Hei suurperheen äiti
Olet todella paljon työn ja huolen rasittamana. Toivon, että nyt tarttuisit omaan elämääsi ja jaksamiseesi. Tarvitset puolisosi jakamaan kodin ja lasten hoitoon liittyviä asioita. Kerro tämä puolisollesi! Ja tehkää töittenjakosuunnitelma. Käy myös työterveyshoitajalla tai jos sellaista ei ole, terveyskeskuksen sairaanhoitajalla kertomassa omasta jaksamisestasi. Älä syö lapsellesi kuuluvia lääkkeitä!

Olet tärkeässä tehtävässä lastesi äitinä. Sinulle kuuluu myös lepoa, virkistystä ja hoitoa, jotta jaksaisit tuossa tehtävässäsi ja omana itsenäsi. Sinulle kuuluu myös iloa elämästä. Mistä saat hyvän mielen? Onko Sinulla ystävää, jonka kanssa jakaa omia tuntemuksiasi?
Hienoa, että saat apua mummolta lastenhoidossa. Hienolta kuulostaa myös se, että jaksat kannustaa ja avustaa lapsiasi koulun käynnissä. Pienet lapset tarvitsevat myös äitiä.

Rohkeutta Sinulle tarttua nyt omaan jaksamiseesi!
Uupumuksesta voi selvitä!

Vastaa aiheeseen: Yksinkertaisesti väsynyt.

Olethan kohtelias ja kunnioitat muita keskustelijoita. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua.