Sata ystävää

MLL juhlistaa Suomi100-juhlavuotta ystävyyden teemalla. Kokoamme jäsenistömme ja aktiiviemme keskuudesta sadan ystävän tarinat, joissa he itse kertovat kuinka ovat ystävystyneet MLL:n kautta. Tässä ovat ensimmäiset yhdeksän tarinaa. Julkaisemme lisää tarinoita sitä mukaan, kun saamme niitä. Oman tarinasi MLL:n yhteyksissä syntyneestä ystävyydestä voi lähettää Maria Gnosspeliukselle, maria.gnosspelius(a)mll.fi

Ystävät: Tiina ja lapset Nanna ja Jonttu sekä varamami Pipsa, Turku
”Olen ollut mukana hoitamassa Turun Forumissa sijaitsevaa Leikkilää. Leikkilän avainta säilytetään kauppakeskuksessa toimivassa Pop Shop -liikkeessä. Liikkeen yrittäjä Pipsa on ollut 20 vuotta mukana MLL:n toiminnassa. Pipsa ja minä olemme olleet tiiviissä yhteistyössä nämä kuluneet pari vuotta ja nyttemmin ovat lapseni hänet adoptoineet myös ”varamamiksi”. Hän on meille ylimääräinen isovanhempi, jota yhtä lailla muistetaan päivittäin ja merkkipäivinä kuin muutakin sukua. Kiitos tästä yhdistämisestä MLL:lle!”

Ystävät: Vili, Veronica ja Vanessa, Järvenpää
”Me tutustuttiin kesätöissä perhekeskus Keltasirkussa ja MLL:n Järvenpään yhdistyksessä. Järvenpään yhdistys järjesti puistoruokailua kesän alussa ja me jaettiin ruokaa se pari viikkoa sateessa ja paisteessa.”

Ystävät: Iina ja Nea, Ilmajoki

Ystävät: Anu ja Paula, Hauho
”Toimin aikoinaan MLL:n perhekahvilan vastaavana ja vetäjänä Hauhon MLL:ssä. Meillä oli juuri jännät paikat, sillä hallituksemme oli kiikunkaakun, kun useampi hallituksen jäsen oli jäämässä pois ja puheenjohtaja jättämässä paikkansa. Juuri silloin perhekahvilaan saapui äiti tyttärensä kanssa ja aloin hänen kanssaan jutella. Hän oli erittäin kiinnostunut MLL:n hommista ja sanoi, että voisi tulla hallitukseenkin. Lopulta saatiinkin Paulasta yhdistykselle mahtava puheenjohtaja ja minä sain itselleni sielunsiskon ja aivan mahtavan sydänystävän. Aina kannattaa siis alkaa juttusille uusien ihmisten kanssa!”

Ystävät: Assi ja Heta, Turku
”Esikoisen saaneena kävin paljon perhekahviloissa. Turun Marakatti oli meidän lempparipaikka, mutta samanhenkistä seuraa ei ollut vielä löytynyt. Olin harmissani, koska olisi kiva saada ystävä, jonka kanssa jakaa ajatuksia vauva-arjesta ja nähdä useamminkin kuin kerran viikossa. Aikuisena ystävien saaminen on haastavaa, et voi vain mennä kysymään ”Ollaanko kavereita”. Esikoisemme syntyi joulun jälkeen ja huhtikuussa tapasin Hänet. Olimme varmaan kyllä käyneet useasti samaan aikaan perhekahvilassa, mutta kun puhuimme yleisesti kesäsuunnitelmista, huomasimme olevamme menossa molemmat samaan aikaan Ahvenanmaalle. Hieman huvittuneina, päätimme sopia treffit ja vaihdoimme puhelinnumeroita. Aika nopeasti kävi ilmi että lapsillamme on päivä ikäeroa ja olemme hyvin samanlaisia luonteeltamme. Mietin että tässä hän on, ensimmäinen aikuisena saatu ystävä. Ahvenanmaan reissu meni ja todella, tapasimme siellä. Kävi myös ilmi, että miehemme olivat olleet armeijassa samaan aikaan ja tunsivat toisensa. Tästä alkoi jo 5,5 vuotta kestänyt ystävyys. Lapsimääräkin on kasvanut ja Hänestä tuli kuopuksemme kummitäti. Voimme jakaa toisillemme ilot ja surut. Edes pitkä 2,5 vuoden välimatka Suomi-Malesia ei ystävyyttämme katkaissut, vaan vierailuja tehtiin puolin ja toisin. Elämäntilanteet muuttuvat, kotiäidit palaavat töihin, välimatkat muuttuvat, ystävyys pysyy aina. Kiitos, että olet ystäväni.”

Ystävät: Jonna ja Kirsikka, Halikko
”Löysin parhaan ystäväni MLL Halikon yhdistyksen perhekahvilasta syksyllä 2008. Neuloin villavaippahousuja seuratessani lapseni leikkejä ja kaksiviikkoista pikkuvauvaa imettävä Kirsikka kysyi mitä neulon. Löysimme neulomisen lisäksi yhteisen kestovaippailu-ja kantoliinailukiinnostuksen ja siitä se ystävyys sitten lähti. Nyt olemme puolin ja toisin nuorimmaistemme kummeja.”

Ystävät: Eleonora ja Fanny, Helsinki  (artikkelikuvassa)
”Mä olin jo viime vuonna mukana Koulurauhan työryhmässä, Eleonora tuli mukaan tänä vuonna. Me ollaan samassa koulussa, mutta eri luokilla. Myös oppilaskunnassa ollaan yhdessä, mutta sekin on iso. Nyt Koulurauha-tapahtumaa tehdessä on tutustuttu paremmin. Ollaan suunniteltu tapahtumassa esiintyvän pyörätuolikelaaja Leo-Pekka Tähden haastattelu yhdessä.”

Ystävät: Lydia, Emma, Stella ja Anneliis, Helsinki
”Me tutustuttiin koulussa, ollaan kaikki tukioppilaita. Viime syksynä suunniteltiin leikkejä uusille seiskoille, että ne tutustuis paremmin. Ystävänpäivänä me tehtiin tukioppilaiden kanssa koulussa kaikille sellaiset sydämet, ne oli halipassit.”

Ystävät: Miia ja Pia, Karkkila
”On kulunut ainakin kahdeksan vuotta siitä, kun toimimme yhdessä Pian kanssa paikallisessa Karkkilan alueen MLL:n hallituksessa. Pia on minua muutama vuoden nuorempi ja näin ollen tuskin olisimme tutustuneet ilman MLL-harrastusta, koska emme liiku samoissa kaveriporukoissa. Siitä lähti kehittymään ystävyys, joka on minulle tärkeä. Piasta on tullut nuorimman lapseni Maxin (1,5 v) kummitäti ja lapsemme viihtyvät muutenkin yhdessä. Tapaamme säännöllisen epäsäännöllisesti kahvittelun ja herkuttelun merkeissä, harrastamme kulttuuria ja parannamme yhdessä maailmaa. Olen onnekas, että olen saanut tutustua Piaan ja hänen perheeseensä. Jaamme samanlaisia arvoja ja molemmille perhe on hyvin tärkeä. Kiitos MLL, että olet tuonut ihanan ystävän elämääni.”