Sinäkin voit olla vapaaehtoinen

Matkasin marraskuussa kouluttamassa seurakuntien työntekijöitä ja vapaaehtoisia vuoden 2020 Yhteisvastuukeräyksen vanhemmuuden tuen teemaan eri puolella maata. Mukana oli satoja vapaaehtoisia lipaskerääjiä, joista eräs kertoi olleensa kerääjänä yli 30 vuoden vuosi toisensa perään. Vaikutuin ja samalla liikutuin.

Vapaaehtoinen toimii jonkin tärkeäksi kokemansa asian puolesta. Vapaaehtoistyötä voi tehdä kuka tahansa iästä, asuinpaikasta, sukupuolesta tai muista ominaisuuksista riippumatta omien kykyjensä, aikataulujensa ja voimavarojensa mukaan. Suomessa yhä useampi tekee vapaaehtoistyötä (2018 42 % vs. 2015 33 %). Vapaaehtoisena voi toimia tavallisen ihmisen tiedoin ja taidoin tai halutessaan voi hyödyntää omaa erityisosaamistaan.

Yhä suositumpaa on toimia lyhytaikaisesti tai kertaluontoisesti, mutta suosituinta on edelleen toimia pitkäkestoisemmin muun muassa yhdistyksissä. Loppujen lopuksi vapaaehtoistoimintaan annetulla ajalla ei ole merkitystä. Tärkeintä on pienet teot, jotka edistävät hyvinvointia ja vähentävät eriarvoisuutta.

Järjestöbarometrin (2018) mukaan vapaaehtoisten tarve on kasvussa. Monissa järjestöjen toiminnoissa on puutetta uusista vapaaehtoisista, jotka ottaisivat vastuuta ja sitoutuisivat tehtäviin pidemmäksi aikaa. Samanaikaisesti suuri osa kansalaisista haluaisi tehdä jotain vapaaehtoistyötä, jos vain joku pyytäisi mukaan. Milloin sinä olet viimeksi kutsunut kaveria mukaan vaikkapa lipaskerääjäksi tai makkaranpaistajaksi?

On monia syitä, miksi vapaaehtoisuus kannattaa. Ensisijaisesti siitä on hyötyä vapaaehtoistyön kohderyhmälle, mutta käytetty aika ropisee myös vapaaehtoisen omaan taskuun.

Vapaaehtoistoiminnan avulla pääset kuulumaan johonkin porukkaan. Yhdessä toimimalla tapaat muita, saat ystäviä, vertaistukea ja lisäät samalla paikkakuntasi yhteisöllisyyttä ja tutuksi tulemista.

Vapaaehtoistyö mahdollistaa oman osaamisen näyttämisen ja kehittymisen. Voit vahvistaa osaamista, mahdollisesti sellaistakin, joka voidaan lukea hyväksi opiskelussa. Vapaaehtoistyö voi olla myös harrastus.

Vapaaehtoistyö tuo sisältöä elämään, rytmitystä ja vaihtelua arkeen. Siinä pääset vaikuttamaan muun muassa oman asuinalueesi asioihin ja sinulle tärkeiden asioiden edistämiseen.

Antamalla aikaasi, autat, teet hyvää toisille ja itsellesi. Toiselle tuotettu hyvä mieli lisää myös omaa onnellisuutta ja iloa.

Kiitos, että toimit vapaaehtoisena! Pyydetään myös kaverit, tutut ja naapurit mukaan!

Tarja Satuli-Kukkonen

Kehittämispäällikkö