Lapsi- ja perhejärjestöt: Hallituksen säästötoimet lisäävät eriarvoisuutta

Lapsi- ja perhejärjestöt ovat koonneet yhteen hallituksen keskeisimpien säästökohteiden vaikutukset perheisiin. Päivähoitomaksujen ja koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan maksujen korotukset kohdistuvat suoraan lapsiperheisiin. Lisäksi hallitus on kaavaillut karsivansa menoja lasten varhaiskasvatuksesta, vanhempainpäivärahojen korvauksista, perusopetuksesta sekä toisen asteen koulutuksesta. Perheen taloudellisen tilanteen heikentyminen vaikuttaa kielteisesti lasten hyvinvointiin lisäten syrjäytymisriskiä ja lasten välistä eriarvoisuutta.

Suunnitellut leikkaukset eivät ole kertaluonteisia vaan ne ulottuvat useammalle vuodelle. Joidenkin leikkausten vaikutukset myös korostuvat entisestään tulevina vuosina. Esimerkiksi lapsilisän ja opintotuen indeksikorotusten jäädytys tarkoittaa sitä, että näiden tukien reaalinen arvo laskee joka vuosi.

Järjestöt korostavat, että toimenpiteiden lapsi- ja perhevaikutusten arviointi on tehtävä nyt, ennen leikkausten toimeenpanoa. Näin leikkausten vaikutuksia voidaan arvioida kokonaisuudessaan lasten hyvinvoinnin kannalta ja lieventää erityisesti heikoimmassa asemassa olevien lasten ja perheiden osalta.

Lapsi- ja perhejärjestöt tekevät työtään lähellä lasten ja perheiden arkea, tarjoten matalan kynnyksen tukea kaikille lapsiperheille, peruspalveluja täydentäviä tukimuotoja ja vaativia erityispalveluja. Järjestöjen vahvuus on joustava reagointi uusiin tarpeisiin ilman hallinnonalojen rajoja.

Lapsi- ja perhejärjestöt ovat mielellään mukana yhdessä valtion ja kuntien kanssa kehittämässä nykyistä lapsi- ja perhelähtöisempiä palveluita sekä varhaista tukea. Järjestöjen osaamista tulee hyödyntää hallituksen lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelman suunnittelussa ja toimeenpanossa. Järjestöjen työ ei kuitenkaan voi korvata julkisiin palveluihin nyt suunniteltuja leikkauksia.

Ensi- ja turvakotien liitto
Pääsihteeri Riitta Särkelä