Mannerheimin Lastensuojeluliiton esitykset minihallitusneuvotteluihin

MLL esittää, että minihallitusneuvotteluissa päätetään seuraavista toimenpiteistä. Toimet on toteutettavissa kustannusneutraalisti hallituksen aiempiin päätöksiin nähden.

Lapsilisän leikkauksesta luovutaan. Alkoholiveroa korotetaan samalla määrällä (110 miljoonaa euroa), jolla lapsilisää on suunniteltu leikattavan.

Kotihoidon tukiajan puolittamisesta vanhempien kesken luovutaan. Valtiovarainministeriön arvion mukaan päivähoidon nettokustannukset lisääntyvät kotihoidon tukiajan puolittamisen seurauksena 125 – 165 miljoonaa euroa.

Kun kotihoidon tukiajan puolittamisesta luovutaan, syntyvä säästö voidaan käyttää niin, että:

Subjektiivista päivähoito-oikeutta ei rajata (kustannusvaikutus noin 20 miljoonaa euroa)
Perusopetuksen laadun parantamiseen tarkoitettuja määrärahoja ei leikata (kustannusvaikutus 57 miljoonaa euroa)
Loppu säästöstä (48 – 88 miljoonaa euroa) voidaan käyttää toisen asteen koulutuksen rahoitukseen. Hallitus päätti rakennepoliittisen ohjelman yhteydessä leikata lukio- ja ammattikoulutuksen rahoitusta 260 miljoonalla eurolla, mikä on jyrkässä ristiriidassa oppivelvollisuuden pidentämisen ja nuorisotakuun kanssa.
Lisäksi MLL muistuttaa, että nykyisen hallitusohjelman mukaan lapsivaikutusten arviointia lisätään kaikessa päätöksenteossa. Hallituksen tulee sitoutua arvioimaan lapsiin kohdistuvat vaikutukset eduskunnalle antamissaan lakiesityksissä. Lapsen oikeuksien sopimuksen mukaisesti kaikissa lapsia koskevissa toimissa on ensisijaisesti otettava huomioon lapsen etu. Lapsen etu selvitetään lapsivaikutusten arvioinnilla.
Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen viime marraskuussa julkaiseman tutkimuksen mukaan lapsiin ja nuoriin kohdistuvia vaikutuksia tunnistettiin vuonna 2012 vain kolmessa prosentissa hallituksen esityksiä, mikä on sama määrä kuin vuonna 2009. Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen ja Suomen ympäristökeskuksen tänään julkaiseman tutkimuksen mukaan vaikutusten arviointi on ylipäätään puutteellista lainvalmistelussa.

Lisätietoja:

Mirjam Kalland, pääsihteeri, p. 050 598 8133, mirjam.kalland(at)mll.fi