Anna auttaa yhdistyksiä työkseen

MLL:n piireissä työskentelee koordinaattoreita, jotka tukevat, ohjaavat ja kouluttavat paikallisyhdistysten vapaaehtoisia toimimaan lasten ja perheiden avuksi ja iloksi.
Kurkistimme Pohjanmaan piirin koordinaattorin Anna Granlundin helmikuiseen työpäivään ja vähän vapaa-aikaankin.

Klo 6.50 herätys
Kello soi! Hetken kuluttua nousen keittämään kahvia ja herättämään koululaiset kasin aamuun. Korona-aika on tuonut etätyöt arkeen ja enemmän säännöksi kuin poikkeukseksi. Edellisen viikon koronakaranteenin aiheuttaman etätyöputken jälkeen on ihana päästä toimistolle tapaamaan työkavereita.

Klo 10.00 toimistolla Kivirikossa
Työpöytäni sijaitsee piirin tiloissa Seinäjoen perhetalo Kivirikossa. Toimistopäiviini kuuluu sähköpostien lukemista, sosiaalisen median seuraamista, suunnittelua ja tapaamisten valmistelua.
Myöhemmin ajelen Jalasjärvelle tapaamaan Vapaaehtoisten johtamiskoulutuksen mentoria Marika Pihlajaa. Suunnittelemme yhdistysten puheenjohtajille ja varapuheenjohtajille tarkoitetun koulutuksen tapaamisia, kulkua vuoden aikana ja aiemmin koulutettujen tilannetta. Tästä laadukkaasta koulutuksesta olemme MLL:ssa ylpeitä.
Ennen tapaamista tsekkaan Moodlen, Teamsin, WhatsAppin ja Facebookin ohjeistusten varalta. Käytämme työssämme useita eri alustoja viestintään ja työn suunnitteluun.
Osallistun usein erilaisiin työryhmien palavereihin, jotka ovat pääsääntöisesti etäyhteyksin. Joskus saa istua luurit korvilla aamusta iltaan. Etäyhteyksissä on puolensa, ne ovat helpottaneet piirejä tekemään tiiviimpää yhteistyötä esimerkiksi vapaaehtoisten kouluttamisen ja tapaamisten tiimoilta. Kaipaan kuitenkin kasvokkain tapaamista, ja viime syksynä toteutuneet perhekahvilavierailut toivat valtavasti iloa työhöni!

Lounasaika
Koordinaattori käy ja toimii parhaiten, kun saa säännöllisesti hyvää ruokaa ja välillä tuulettaa päätään vaihtamalla kuulumisia työkavereiden kanssa. Varsinkin kun päivä jatkuu iltaan saakka, on hyvä tankata rauhassa päivällä.
Lounasseurana on tukihenkilötoiminnan koordinaattori Elsi Pienimäki. Juttelemme lähestyvän hiihtolomaviikon suunnitelmista. Lounaan jälkeen jatkuu toimistotyö.

Anna odottaa hiljaisemman ajan jälkeen taas kasvokkain kohtaamisia esimerkiksi perhekahvilavierailuja.

Klo 15.00 kohti Jalasjärveä
Ajo Jalasjärvelle ja tapaaminen Marika Pihlajan kanssa. Kokoustaessamme saamme ohjeet MLL:n keskusjärjestöstä Vapaaehtoisten johtamiskoulutuksen verkkotreffien kulusta ja pohdimme työnjakoa.
Koordinaattorin työ on tavallisesti hyvin liikkuvaa. Sen lisäksi että tapaamme yhdistysten hallituksia, teemme vierailuja perhekahviloihin ja yhdistysten tapahtumiin. Toisinaan neuvottelemme kuntien kanssa kohtaamispaikkatoiminnan yhteistyöstä ja kerromme MLL:n toiminnan vaikuttavauudesta. Olemme mukana erilaisissa verkostoissa niin kuntatoimijoiden kuin järjestöjen kanssa

Odotan kovasti kollegoiden näkemistä livenä. Koordinaattoreilla on valtakunnallisia tapaamisia pari kertaa vuodessa. Nyt mennään kolmatta vuotta etäyhteyksin. Vapaamuotoisempaan ajatusten ja kuulumisten vaihtoon kaivataan aitoja kohtaamisia.

Klo 17.30 yhdistystapaaminen
Paluu toimistolle kaupan kautta ja kahvi tippumaan. Nurmon yhdistys on tulossa kokoustamaan piirin tiloihin. Osa hallituksen väestä on mukana etänä, joten kyseessä on hybridikokous.
Korona-aika on haastanut yhdistyksiä esimerkiksi siten, ettei hallituksia olla saatu täysilukuisiksi. Kun toimintaa ei ole pystytty järjestämään, uusia vapaaehtoisia on vaikea tavoittaa. Koordinaattorin vierailulla yhdistyksen hallituksessa käydään läpi yhdistyksen yleistä tilannetta, jäsenmäärää, taloutta ja vapaaehtoisia.
Nurmossa on hyvä taloustilanne, mutta vapaaehtoisia on vaikea löytää niin hallitukseen kuin perhekahvilaan ja kevätkokouksessa joudutaan täydentämään hallitusta. Monenlaista toimintaa yhdistyksellä on kuitenkin suunnitteilla, ja kannustan siihen, ettei tarvitse haukata liian suurta palaa kerralla, vaan toiminta tulee aina suhteuttaa siihen, millaiset voimavarat vapaaehtoisilla on.

Illansuussa on Nurmon yhdistyksen hallituksen hybridikokous. Piirin toimistolle saapui varapuheenjohtaja Noora Raskila.

Klo 20.15 kotona
Pitkän päivän jälkeen rentoudun monesti sohvalla jotain sarjaa katsellen tai sauvakävelyllä äänikirjan kanssa.
Harrastan laulamista ja olen mukana Lauluyhtye Vocal!issa, joka on hyvin tavoitteellinen, energinen ja viihdyttävä lauluryhmä. Kotona täytyy treenata, että keikalla osaa kappaleet ulkoa. Papereista ei voi katsoa, koska show’hun kuuluu koreografiat ja eläytyminen.
Olen laulanut oikeastaan koko ikäni, mutta en pitkään aikaan stemmoja enkä näin taitavassa porukassa. Se motivoi kehittämään itseään ja oppimaan uutta. Koreografioiden opettelussa näin nelikymppisenä haastaa jo se, ettei kroppa toimi enää kuten ennen. Hauskuutta se ei harrastamiselta silti vie!
Koordinaattorin työ lipsahtaa helposti vapaa-ajan puolelle. Siksi halusin harrastuksen, jossa pitää keskittyä johonkin aivan muuhun. Siten saan parhaiten irrotettua ajatukset yhdistysten haasteista ja jaksan taas keskittyä hyvään, kannustamiseen ja iloon.
Koordinaattorin työ on monipuolista ja antoisaa. Autamme yhdistyksiä arjen huolissa ja tuemme toiminnassa. Tärkeintä on, että vapaaehtoistoiminnassa säilyy yhdessä tekemisen ilo. Sitä pyrin vaalimaan.

Anna Granlund

Kirjoittaja