Siirry sisältöön

Kouluyhteistyötä Afrikassa

MLL:n kehitysyhteistyöhankkeessa Malawissa edistetään lapsen oikeuksia ja tyttöjen koulunkäyntiä.  

MLL:llä on pitkät perinteet äitien terveyden ja neuvolatyön edistämisessä Malawissa. Viisi vuotta sitten liitto aloitti Väestöliiton kanssa hankkeen tyttöjen terveyden, koulunkäynnin ja oikeuksien tukemiseksi. Nyt yhteistyössä on mukana myös Marttaliitto. Hankkeen malawilaisena osapuolena on nuorisojärjestö Youth Empowerment and Civic Education.

Malawissa tyttöjen asema on heikko ja koulutustaso alhainen. Tytöt ovat vaarassa pudota koulutuksesta jo ala-asteen ylemmillä luokilla avioliittojen ja raskauksien takia.

Suurimpia esteitä tyttöjen koulunkäynnille ovat perheiden köyhyys ja se, ettei yhteisö tue ja kannusta tyttöjä opiskelemaan. Tytöiltä puuttuu usein myös mahdollisuus hyödyntää koulutustaan tulevaisuudessa, vaikka pystyisikin suorittamaan peruskoulun loppuun.

MLL on perehdyttänyt ja kouluttanut malawilaisia opettajia ja hankkeessa mukana olevia nuorisotyöntekijöitä tukioppilastoimintaan, jota sovelletaan paikallisiin oloihin. Koulurauha- ja kiusaamista ehkäisevällä työllä voidaan luoda tytöille myönteisempää kouluilmapiiriä.

Se tarkoittaa sitä, että tytöt saavat käydä rauhassa koulua, kokevat vähemmän seksuaalista häirintää ja koulussa heillä on esimerkiksi oma vessa ja  peseytymismahdollisuus.

Koulurauhan julistus ja nuorten osallisuuden ottaminen osaksi koulun toimintatapoja on Malawissa vielä uutta. Kuitenkin edistämällä kouluissa osallisuuden kulttuuria nuoria tuetaan kantamaan yhteisvastuuta ja oppimaan aktiivisiksi kansalaisiksi.

Viime syksynä Mangochin ja Dedzan maaseutukeskuksissa, joissa hanketta toteutetaan, koulutuksiin osallistui yli 20 opettajaa. Hankkeessa on mukana jo 12 koulua ja se koskettaa yli 6 000 tyttöä perheineen. Koulujen määrä on kolminkertaistunut kolmessa vuodessa.

Kouluihin on perustettu tyttökerhoja, joissa tukioppilaiden johdolla voidaan jutella koulunkäyntiin liittyvistä asioista tai ongelmista. Tukioppilaat, jotka ovat pääasiassa tyttöjä, tehtäviin on kuulunut myös esimerkiksi seksuaaliterveydestä valistaminen.

Tukioppilaana toimiminen on tarjonnut tärkeitä tilaisuuksia harjoitella johtamisen ja ohjaamisen taitoja. Tukioppilastytöt ovat myös esikuvia muille tytöille.

Tyttöjen oikeuksien toteutumiseen tarvitaan yhteistyötä koko kyläyhteisön kanssa. Hanke on synnyttänyt esimerkiksi koululaisten vanhempainryhmiä, jotka ovat ryhtyneet harjoittamaan pientä maatalousosuuskuntatoimintaa, jonka tuloista perhe on voinut saada lainaa lapsensa koulupuvun ostamiseen.


Voit tukea MLL:n kehitysyhteistyötä maksamalla jäsenmaksun yhteydessä 5 euron vapaaehtoisen tukimaksun.

Artikkeli on julkaistu Lapsemme 1/2018 -lehdessä.

Kirsi Pihlaja

Kirjoittaja

Laura Lipsanen

Valokuvaaja

Ladattavat materiaalit

Aiheeseen liittyvät

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Huomioithan, että kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.

Takaisin ylös