Järjestä Leikkipäivä 23.4.2022 – ideoi kestävää leikkiä

Tämän vuoden Leikkipäivä toteuttaa kestävän leikin ajatusta, ”Leikkien pallon puolesta”. Muun muassa Mannerheimin Lastensuojeluliiton koordinoima Leikkipäivä-ohjelma kutsuu kaikkia ideoimaan ja järjestämään Leikkipäivää. Leikki yhdistää sekä ylläpitää toivoa ja turvallista arkea.

Leikillisyys, leikkisyys, leikkimielisyys ja itse leikki ovat tärkeitä niin lapsen, aikuisen kuin seniorinkin itseilmaisulle ja hyvinvoinnille.
– Leikissä kerromme aina jotain itsestämme ja luomme yhteyttä toisiin ihmisiin. Leikki luo tärkeällä tavalla yhteenkuuluvuuden tunnetta, sanoo lasten ja aikuisten leikin asiantuntija Katriina Heljakka Leikkipäivä-ohjelmaa koordinoivasta MLL:stä.

Leikkipäivä kutsuu aikuisia ja lapsia viettämään kiireetöntä aikaa yhdessä. Leikkipäivä-viikkoa vietetään 18.– 23. huhtikuuta. Viikko huipentuu valtakunnalliseen Leikkipäivään lauantaina 23.4.2022. Kuka tahansa voi järjestää oman riemukkaan leikkitempauksen vaikkapa perheen, ystäväpiirin tai naapuruston kesken tai työpaikoilla ja opiskeluyhteisöissä. Leikkipäivän vietto voi olla mitä tahansa vartin mittaisesta tuokiosta koko päivän kestävään tapahtumaan.

”Leikkien pallon puolesta” -teemassa viitataan yhteen vanhimmista leikkivälineistä ja yhteiseen kotipaikkaamme maapalloon. Leikkipäivän vietossa voi laittaa vaikka pystyyn pihapiirin pallopelin tai yhdistää ympäristösuojelun päivän leikkeihin.

Kestävää elämää luodaan sovussa ihmisten kesken. Kestävän kehityksen teemaa voi lähestyä monesta näkökulmasta.
– Valitaan kestäviä leluja ja varusteita ja niitä kierrätetään. Leikeissä on jo itsessään niin monta kestävää näkökulmaa, kun perinteitä siirretään ja toimitaan lähiympäristöissä, sanoo Katriina Heljakka, joka on myös lelujen asiantuntija.

MLL kokosi kestävän leikin periaatteet Leikkipäivä-verkoston yli 50 organisaation asiantuntijoiden viesteistä ja artikkeleista.

Kestävä leikki on

• kaikenikäisten oikeus – leikissä huomioidaan lapset, nuoret ja aikuiset
  • ylisukupolvista – leikkiin kuuluvat läsnäolo ja vuorovaikutus eri-ikäisten kesken
  • yhdenvertaista – leikissä toteutuvat osallisuus, esteettömyys ja saavutettavuus
  • yhteisöllistä – leikki rakentuu yhdessäolosta, yhdessä tekemisestä ja välittämisestä
  • ympäristöystävällistä – leikissä toteutuu eettisyys, ekologisuus ja taloudellisuus
  • pitkäikäistä – leikkiin voi palata, sitä voi jatkaa, kaikilla on leikkirauha.

MLL järjestää marraskuussa Leikkisymposiumin, jossa tulevat näkymään myös kevään kokemukset ja ideat. Leikkipankissa on jo tuhat ideoitua leikkiä ja sinne haetaan nyt lisää ideoita myös kestävän leikin teemasta.

MLL kannustaa ideoimaan ja tulkitsemaan kestävän leikin teemaa tavalla, joka sopii juuri sinun yhteisöllesi parhaiten. Pallomme näkyköön leikkipäivässä!

Leikkipäivä-verkostossa on mukana jo yli 50 verkostotoimijaa.

Katriina Heljakka
Leikin asiantuntija