KÄYTETÄÄN VAIN JOKAISELLE LAPSELLE LOUNAS -KAMPANJAN YHTEYDESSÄ

Koronakriisi uhkaa vähävaraisten lapsiperheiden arkea – kampanja haastaa yritykset auttamaan

Suomalaiset säätiöt ja liitot yhdistivät voimansa koronakriisin keskellä tukeakseen vähävaraisia lapsiperheitä. Jokaiselle lapselle lounas -kampanjan käynnistivät ja ensimmäisen vaiheen rahoittivat Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö Itla, Ensi- ja turvakotien liitto, Lastensuojelun Keskusliitto, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Marttaliitto, Tiina ja Antti Herlinin säätiö sekä Tradeka.

”Monessa vähävaraisessa lapsiperheessä on nyt todellinen huoli tulevaisuudesta. Talous- ja terveyshuolien rinnalla on jatkuva hätä päivittäisestä ravinnonsaannista. Suurimman hinnan tilanteesta maksavat ne heikoimmassa asemassa olevat lapset, joille kriisi tarkoittaa nukkumaan menemistä tyhjällä vatsalla ja terveellisen kasvun laiminlyöntiä”, sanoo Itlan toimitusjohtaja, professori Petri Virtanen.

Auttamisen keinona toimivat ruokakassit, jotka sisältävät ainekset ravitseviin pääaterioihin 4–6-henkiselle perheelle viikoksi, ruokaohjeet sekä Sana-solin D-vitamiinivalmisteen. Yhden ruokakassin arvo on 90 euroa. Ruokakassien jakelun toteuttaa yhteiskunnallinen yritys Venner yhdessä kumppaninsa Kauppahalli24:n kanssa. Paikallistason yhteyksistä perheisiin vastaavat Hope ry, Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhteisöt, Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Marttaliitto.

23. maaliskuuta käynnistynyt kampanja lähti liikkeelle vauhdilla: ensimmäisen kuukauden aikana toimitetut ruokakassit sisälsivät yhteensä yli 125 000 ateria-annosta. Tavoitteena on jatkaa vähävaraisten lapsiperheiden tukemista koulujen lukukauden loppuun.

Koronavirus on vaikuttanut monien perheiden toimeentuloon ja aikuisten työtilanteeseen. Lisäksi lapsiperheissä ruokakulut kasvavat kaikkien perheenjäsenten ruokaillessa kotona.

”Esimerkiksi vuonna 2017 noin 15 prosenttia alle 16-vuotiaista suomalaislapsista kuului riskiryhmään lapsiköyhyyden ja sosiaalisen syrjäytymisen osalta, eikä tilanne ole tältä osin viime vuosina muuttunut. Poikkeuksellinen tilanne kuitenkin asettaa yhä useamman perheen tuen tarpeeseen: perheillä ei ole välttämättä rahaa eikä resursseja uudenlaisen arjen pyörittämiseen. Tutkimuksista tiedämme myös, että ongelmilla on tällaisissa tilanteissa taipumus kasaantua ja ilmetä esimerkiksi alkoholinkulutuksen kasvuna, mielenterveysongelmina ja kotiväkivaltana. Tässä tilanteessa valmiiksi pakattu ruokakassikin on valtava apu”, Virtanen muistuttaa.

Jokaiselle lapselle lounas -kampanja tavoittaa mahdollisimman monta tukea tarvitsevaa perhettä vain laajamittaisen yhteistyön avulla. Synkistä talousnäkymistä huolimatta on tärkeää, että yritys- ja yhteiskuntavastuusta ei tingitä.

”Koronakriisin kokoluokan vuoksi tarvitaan yhteiskunnan turvaverkon lisäksi auttavaa kättä kaikilta, jotka sen pystyvät ojentamaan. Kriisin keskellä jokainen vähävaraisille kohdistettu tukieuro maksaa itsensä myöhemmin moninkertaisesti takaisin”, sanoo Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteeri Riitta Särkelä.

Mukana olevat tahot haastavat kaikki suomalaiset yritykset, järjestöt ja yksityishenkilöt mukaan kampanjaan. Osallistua voit jo 15 euron kertaostolla hankkimalla ruokakassin osan, tai ostamalla kerralla suuremman määrän kasseja. Ylärajaa ei ole.

Lisätiedot ja osallistumisohjeet