Leikkipäivää vietetään lauantaina 20.4. – Näin leikki tukee kaveritaitoja

Valtakunnallista Leikkipäivää vietetään tänä vuonna lauantaina 20. huhtikuuta jo yhdeksättä kertaa. Vuoden teemoja ovat kaveritaidot ja yhteyden luominen toiseen ihmiseen leikin avulla. Leikkipäiväverkosto kutsuu kaikenikäisiä heittäytymään leikin pyörteisiin Leikkipäivänä ja sitä edeltävällä leikkiviikolla.

Leikkipäivää juhlistetaan kymmenillä maksuttomilla Leikkipäivä-tapahtumilla ympäri Suomen. Tapahtumia järjestävät muun muassa MLL:n paikallisyhdistykset, kirjastot, museot ja seurakunnat.

Katso täältä kaikki Leikkipäivä-tapahtumat

Leikkipäivää järjestää Leikkipäiväverkosto, jota koordinoi Mannerheimin Lastensuojeluliitto. Verkostossa on mukana yli 50 toimijaa.

Leikkipäivän tavoitteena on muistuttaa leikin tuomasta ilosta ja hyvästä olosta. Leikki nähdään ensiarvoisen tärkeänä, mistä kertoo muun muassa se, että leikki on kirjattu YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen. Leikki kehittää lapsen ajattelua, ongelmanratkaisukykyä ja vuorovaikutustaitoja.

Leikkiessä opitaan kaveritaitoja, kuten toisten huomioimista, neuvottelua ja sopimista, avun pyytämistä ja auttamista. Lasta kannattaakin kannustaa ja auttaa liittymään sekä kutsumaan muita leikkiin. Leikki voi auttaa myös aikuisia luomaan yhteyden toisiin.

– Tässä ajassa on tärkeää osata toimia erilaisten ihmisten kanssa. Leikkiessä opitaan kommunikoimaan ja neuvottelemaan sekä katsomaan asioita toisen leikkijän näkökulmasta, kiteyttää Leikkipäivä-ohjelman koordinaattori Karolina Lamroth Mannerheimin Lastensuojeluliitosta.

Leikki on iloa ja kiireetöntä yhdessäoloa ilman suorituspaineita. Lasten ja aikuisten yhteiset leikkihetket tuovat arkeen kaivattuja suvantopaikkoja. Leikki voi olla myös osana ohjattua harrastusta, ja se tuo harrastamiseen rentoutta ja yhteisiä ilon kokemuksia.

– Leikkiessä rohkeus kokeilla uusia taitoja kasvaa ja epäonnistumisen pelko usein katoaa. Leikin imaistessa lapsen pauloihinsa, hän keskittyy omaan tekemiseensä kaverien suoritusten ja taitojen arvioimisen sijaan. Toivomme, että myös liikuntaharrastuksissa panostetaan leikillisyyteen, toteaa asiantuntija Marianna Tarhala Olympiakomiteasta, joka on yksi Leikkipäiväverkoston jäsenistä.

Monenlainen leikkiminen auttaa kehittämään kaveritaitoja. Tässä joitakin tutustumista ja ryhmäytymistä tukevia leikkejä:

Nämä ja yli tuhat muuta leikkivinkkiä löytyvät osoitteesta leikkipankki.fi.

Karolina Lamroth

Leikkipäivä-ohjelman koordinaattori