MLL:n liittokokous valitsi järjestön puheenjohtajaksi Mirjam Kallandin

Mannerheimin Lastensuojeluliiton puheenjohtajana jatkaa professori Mirjam Kalland. Valinta tehtiin järjestön juuri päättyneessä liittokokouksessa Helsingissä. Kokouksessa hyväksyttiin myös liiton kolmivuotissuunnitelma, jonka työstämisessä MLL-yhteisön jäsenet ovat olleet aktiivisesti mukana vuoden ajan.

MLL:n liittokokous valitsi kasvatustieteen tohtori, professori Mirjam Kallandin Helsingin yliopistosta jatkamaan liittohallituksen puheenjohtajana ja samalla koko järjestön puheenjohtajana seuraavat kolme vuotta. – Liiton kolmivuotiskausi alkaa varsin poikkeavissa olosuhteissa. Koronapandemia on ei-toivottu muistutus siitä, kuinka joudumme pohtimaan suhdettamme luontoon, toisiimme, yhteiskunnan avoimuuteen ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kysymyksiin, Kalland sanoo.

Erityisen kovilla ovat viime aikoina olleet haavoittuvissa olosuhteissa elävät lapset, nuoret ja perheet, joiden tuen tarve on kasvanut. Samalla on korostunut kuinka tärkeää työtä järjestöt tekevä. – Haluan vaikuttaa siihen, että järjestöjen toimintamahdollisuudet säilyvät, vaikka yhteiskunnan taloudelliset voimavarat vähenevät. MLL:n lähes 30 000 vapaaehtoista tuo turvaa tähän päivään ja luottamusta tulevaan, Kalland toteaa.

Liittokokouksessa valittiin puheenjohtajan lisäksi liittovaltuuston puheenjohtajaksi varatuomari, hallintojohtaja Tarja Larmasuo sekä liittovaltuuston varapuheenjohtajiksi ekonomi Harri Tilli ja opetusneuvos Kristiina Laitinen. Myös liittovaltuuston 38 jäsentä valittiin kokouksessa seuraavalle kolmivuotiskaudella, joka kaikilla valituilla alkaa 1. tammikuuta 2021.

Liittokokouksessa hyväksyttiin MLL:n kolmivuotissuunnitelma, jota on koko liittoyhteisön voimin työstetty viimeisen vuoden ajan. Suurin työ tehtiin digitaalisella alustalla käydyissä keskusteluissa, joihin kutsuttiin mukaan järjestön luottamushenkilöitä, vapaaehtoisia ja työntekijöitä. Kaikkiaan yli 700 henkilöä oli mukana teemoittain jaetuissa keskusteluissa kommentoimassa, ideoimassa ja suunnittelemassa.

– Laaja järjestökeskustelu antaa hyvän pohjan lähteä toteuttamaan tavoitteita paikallistasolla, alueilla ja valtakunnallisesti. MLL:n voima on yli 500 aktiivisessa paikallisyhdistyksessä, pääsihteeri Milla Kalliomaa kiittelee.

Kolmivuotissuunnitelman mukaan liitto panostaa tulevina vuosina vapaaehtoisuuden vahvistamiseen, digitaalisuuden hyödyntämiseen kasvokkain kohtaamisen rinnalla sekä lasten ja nuorten tulevaisuususkon ja -taitojen vahvistamiseen.

100-vuotista taivaltaan lasten hyvinvoinnin hyväksi tänä vuonna juhliva Mannerheimin Lastensuojeluliiton liittokokous pidettiin Helsingissä. Ensimmäistä kertaa liiton historiassa jäsenistön oli mahdollista seurata liittokokousta eri puolilla Suomea nettistriimin kautta.

Lisätietoja:
puheenjohtaja, professori Mirjam Kalland, p. 040 7677 225