Ihmeluokka
“Miltä tuntuisi olla Ihmeluokka: luokka, jossa kaikilla on kaveri, jossa jokainen pääsee mukaan ryhmään ja jossa ketään ei kiusata?“
Pilotti käynnistyy syksyllä 2025
Kun lapsilta ja nuorilta kysytään, mikä estää kiusaamisen vastaisen työn onnistumista kouluissa, he nostavat esille aikuisilta lapsille osoitetut toimenpiteet sekä sen, että viesti on sanoitettu liian yleisellä tasolla. Oppilaat siis kaipaavat yhdessä tekemistä, ajattelua, oivaltamista sekä vaikuttamisen ja kuulluksi tulemisen mahdollisuuksia ylhäältä alaspäin kulkevan ohjeistamisen ja määräysten sijaan.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto on kehittänyt yhdessä alakoulujen kanssa Ihmeluokka-menetelmän, jonka tavoitteena on ehkäistä kiusaamista oppilaita osallistavalla tavalla. Syksyllä 2025 alkavaan pilottiin on valittu vähän yli 40 3. tai 4. luokkaa ympäri Suomea. Pilotin jälkeen päivitetyt Ihmeluokka -materiaalit julkaistaan MLL:n verkkosivuilla maksutta kaikkien koulujen käyttöön.
Raikas, uusi näkökulma, kun lähdetään näin keskeisesti lasten näkökulmista
Oppilaat ja vanhemmat yhdessä kiusaamista vastaan
Ihmeluokan oppitunneilla pohditaan sitä, millaista on, kun omassa luokassa ja koulussa ei ole kiusaamista. Työskentelyssä korostuvat lasten omat sekä ryhmässä tuotetut ratkaisuehdotukset siitä, miten toimia, jotta ketään ei kiusata ja kaikki hyväksytään ryhmään.
Ei tehdä tahallista kiusaa ja ei omita kaveria muilta
Vanhemmat ovat käyttämätön voimavara kiusaamisen vastaisessa työssä ja myös heidät kutsutaan mukaan Ihmeluokkaan yhdessä lasten kanssa. Ihmeluokassa vanhemmat tutustuvat oman lapsensa sekä luokan yhdessä kehittämiin ratkaisuehdotuksiin turvallisen ilmapiirin luomiseksi koulussa. Vanhemmat osallistuvat yhteiseen keskusteluun aiheesta muiden luokan vanhempien kanssa ja heidän sekä oppilaiden tuottamat viestit välitetään koulun rehtorille ja koulun opiskeluhuoltoryhmälle.
Oli hienoa, kuinka lapset olivat perehtyneet aiheeseen kirjoittaen ja piirtäen. Oli myös kiva nähdä kuinka tärkeää omien vanhempien osallistuminen ja aiheesta keskusteleminen oli lapsille.
Ihmeluokka-menetelmä lisää lapsen osallisuutta ja kuulluksi tulemista. Menetelmän avulla voidaan vaikuttaa luokan ilmapiiriin myönteisesti ja lisätä tunnetta siitä, että kouluun on kaikkien oppilaiden mukava tulla. Koko kouluyhteisö hyötyy menetelmästä, kun hyvä leviää ympärille. Yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä parhaimmillaan!
Mikä Ihmeluokka?
Ihmeluokka-menetelmä perustuu ratkaisukeskeiseen ajatteluun ja tulevaisuusorientaatioon. Ihmeluokka -menetelmää vahvistaa oppilaiden luokkahenkeä sekä vahvistaa vanhempien osallisuutta luokan kiusaamisen vastaisessa työssä.
- Suunnattu alakoulujen 3.–4.-luokille.
- Toteutettavissa esimerkiksi äidinkielen, ympäristöopin ja katsomusaineiden oppitunteina sekä osana tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetusta.
- Opettaja saa valmiit materiaalit neljään oppituntiin sekä Lasten ja vanhempien Ihmeluokka -tapaamiseen.
- Toteutusaika 4–6 viikkoa.
- Menetelmä materiaaleineen on kouluille maksuton.
- Ihmeluokan materiaalit ovat suomenkieliset
- Menetelmän vaikuttavuutta mitataan pilotin aikana oppilaille suoritettavilla alku- ja loppukyselyillä.
- Opettajilta ja vanhemmilta pyydetään pilotin aikana palaute menetelmän toimivuudesta.
Mihin Ihmeluokka perustuu?
Ihmeluokka-menetelmä perustuu ratkaisukeskeiseen ajatteluun, tulevaisuusorientaatioon ja oppilaiden omiin ideoihin ja ratkaisuihin.
Mitä vanhemmat ovat ajatelleet yhteisestä Ihmeluokka -tapaamisesta lasten kanssa?
“Oli mahtavaa saada mahdollisuus jutella tästä tärkeästä aiheesta opettajien ja vanhempien kanssa.”
“Tallaisia ohjelmia pitäisi olla enemmän se auttaa tosi paljon. Kiitos.”
“En olisi uskonut kuinka viisaita ajatuksia lapsellani on.”
“Lasten ajatusten kuuntelemista voisi painottaa vielä enemmän. Moni aikuinen sanoo kuuntelevansa lapsia, muttei todellisuudessa arvosta lapsen ajatuksia yhtä paljon kuin aikuisten.”
Mitä ratkaisuja oppilaat ovat löytäneet kiusaamisen ehkäisemiseksi?
“Rehtori tulisi aina yhdelle tunnille katsomaan miten joka luokassa toimitaan.”
“Jos opettaja huomaa, että oppilaalla ei ole kaikki hyvin, hän menee kysymään, onko kaikki hyvin.”
“Ei tehdä tahallista kiusaa ja ei omita kaveria muilta.”
”Olet kaikkien kanssa. Että se joka haluu kiusata, niin se näkee että sillä on joku sen vieressä”