Ihmeluokka
MLL kutsuu 3. ja 4. luokkien oppilaita ja opettajia mukaan pilotoimaan Ihmeluokkaa!
Kun lapsilta ja nuorilta kysytään, mikä estää kiusaamisen vastaisen työn onnistumista kouluissa, he nostavat esille aikuisilta lapsille osoitetut toimenpiteet sekä sen, että viesti on sanoitettu liian yleisellä tasolla. Oppilaat siis kaipaavat yhdessä tekemistä, ajattelua, oivaltamista sekä vaikuttamisen ja kuulluksi tulemisen mahdollisuuksia ylhäältä alaspäin kulkevan ohjeistamisen ja määräysten sijaan.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto on kehittänyt yhdessä alakoulujen kanssa Ihmeluokka-menetelmän, jonka tavoitteena on ehkäistä kiusaamista oppilaita osallistavalla tavalla.
Raikas, uusi näkökulma, kun lähdetään näin keskeisesti lasten näkökulmista
Ihmeluokan oppitunneilla pohditaan sitä, millaista on, kun omassa luokassa ja koulussa ei ole kiusaamista. Työskentelyssä korostuvat lasten omat sekä ryhmässä tuotetut ratkaisuehdotukset siitä, miten toimia, jotta ketään ei kiusata ja kaikki hyväksytään ryhmään.
Ei tehdä tahallista kiusaa ja ei omita kaveria muilta
Oppilaat ja vanhemmat yhdessä kiusaamista vastaan
Vanhemmat ovat käyttämätön voimavara kiusaamisen vastaisessa työssä ja myös heidät kutsutaan mukaan Ihmeluokkaan yhdessä lasten kanssa. Ihmeluokassa vanhemmat tutustuvat oman lapsensa sekä luokan yhdessä kehittämiin ratkaisuehdotuksiin turvallisen ilmapiirin luomiseksi koulussa. Vanhemmat osallistuvat yhteiseen keskusteluun aiheesta muiden luokan vanhempien kanssa ja heidän sekä oppilaiden tuottamat viestit välitetään koulun rehtorille ja koulun opiskeluhuoltoryhmälle.
Oli hienoa, kuinka lapset olivat perehtyneet aiheeseen kirjoittaen ja piirtäen. Oli myös kiva nähdä kuinka tärkeää omien vanhempien osallistuminen ja aiheesta keskusteleminen oli lapsille.
Ihmeluokka-menetelmä lisää lapsen osallisuutta ja kuulluksi tulemista. Menetelmän avulla voidaan vaikuttaa luokan ilmapiiriin myönteisesti ja lisätä tunnetta siitä, että kouluun on kaikkien oppilaiden mukava tulla. Koko kouluyhteisö hyötyy menetelmästä, kun hyvä leviää ympärille. Yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä parhaimmillaan!
Mikä Ihmeluokka?
- Ihmeluokka-menetelmä perustuu ratkaisukeskeiseen ajatteluun ja tulevaisuusorientaatioon.
- Suunnattu alakoulujen 3.–4.-luokille.
- Toteutettavissa esimerkiksi äidinkielen, ympäristöopin ja katsomusaineiden oppitunteina sekä osana tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetusta.
- Toteutusaika 4–6 viikkoa (noin 10 h opettajan työaikaa, mukaan lukien info ja perehdytys menetelmään).
- Menetelmän vaikuttavuutta mitataan oppilaille suoritettavilla alku- ja loppukyselyillä.
- Opettajilta ja huoltajilta pyydetään palaute menetelmän toimivuudesta.
- Menetelmä materiaaleineen on kouluille maksuton.
- Ihmeluokan materiaalit ovat suomenkieliset.
- Opettaja saa perehdytyksen Ihmeluokan toteuttamiseen.
Mitä tarjoamme opettajalle?
- Valmiit materiaalit neljään oppituntiin sekä huoltajien ja oppilaiden tapaamiseen.
- Menetelmän oppilaiden luokkahengen vahvistamiseen.
- Menetelmän vanhempien osallisuuden vahvistamiseksi luokan kiusaamisen vastaisessa työssä.
- Mahdollisuuden menetelmän jatkokehitykseen.
Mihin Ihmeluokka perustuu?
Ihmeluokka-menetelmä perustuu ratkaisukeskeiseen ajatteluun, tulevaisuusorientaatioon ja oppilaiden omiin ideoihin ja ratkaisuihin.
Mitä vanhemmat ovat ajatelleet yhteisestä Ihmeluokka -tapaamisesta lasten kanssa?
“Oli mahtavaa saada mahdollisuus jutella tästä tärkeästä aiheesta opettajien ja vanhempien kanssa.”
“Tallaisia ohjelmia pitäisi olla enemmän se auttaa tosi paljon. Kiitos.”
“En olisi uskonut kuinka viisaita ajatuksia lapsellani on.”
“Lasten ajatusten kuuntelemista voisi painottaa vielä enemmän. Moni aikuinen sanoo kuuntelevansa lapsia, muttei todellisuudessa arvosta lapsen ajatuksia yhtä paljon kuin aikuisten.”
Mitä ratkaisuja oppilaat ovat löytäneet kiusaamisen ehkäisemiseksi?
“Rehtori tulisi aina yhdelle tunnille katsomaan miten joka luokassa toimitaan.”
“Jos opettaja huomaa, että oppilaalla ei ole kaikki hyvin, hän menee kysymään, onko kaikki hyvin.”
“Ei tehdä tahallista kiusaa ja ei omita kaveria muilta.”
”Olet kaikkien kanssa. Että se joka haluu kiusata, niin se näkee että sillä on joku sen vieressä”