Hei,

olen kolmivuotiaan lapsen yksinhuoltaja. Lapseni on iloinen, valoisa ja iän mukaan omapäinen, sosiaalinen ja aktiivinen tapaus, ja enimmäkseen meillä menee hyvin.

Kuitenkin – perusuhman lisäksi – meillä on kaksi isoa ongelmaa, jotka itkettävät ja valvottavat öisin…

1) Hampaiden pesu. Tästä ei meinaa tulla mitään ja siitä syystä olemmekin hammaslääkärin vakiasiakkaita. Ahdistaa se, että vaikka tuntuu että kaikki temput on kokeiltu, hammaspesusta ei siltikään tule mitään. Milloin yritän ”nyt ei mitään muttia”-tyyppistä kuria, milloin yritän hoitaa asian leikin varjolla (leikitään että olen lääkäri joka katsoo kurkkuusi), milloin anelen ja maanittelen. Uusia hammasharjoja ja-tahnoja kokeillaan aina muutaman kuukauden välein, mutta nekään eivät ole auttaneet, eivät myöskään palkintotarrat tai laulaminen/loruilu harjatessa. Olen koettanut erilaisia harjauspaikkoja: peilin edessä, sohvalla, piirrettyjä katsellen… mutta kaikkialla lapsi vänkää vastaan eikä suostu avaamaan suuta. Itse harjaa hampaita mielellään, mikä on tietysti hienoa, mutta näin tulevat harjatuksi vain etuhampaiden etupinnat.

2) Karkailu. Kuljemme paikasta toiseen pyörällä ja asumme kerrostalossa. Minun laittaessani pyörää lukkoon tapaa lapsi juosta talon etupuolelta takapuolelle. En tahtoisi hänen tekevän niin, koska sieltä löytyy myös ei-niin-lapsiystävällisiä juttuja (jostain syystä talon muut asukit tahtovat pitää tuhkakuppeja pihalla, vaikka joka asunnossa on parveke…). Lisäksi lähellä on joki ja rautatie, joten jos hän juoksisikin jonnekin muualle, voisi retki olla hyvinkin vaarallinen. Olen yrittänyt selittää, että minulle tulee paha mieli ja huolestun kun hän karkaa, ja että pitää pysyä minun lähelläni kun laitan pyörää lukkoon (pyöräparkki on sellainen, ettei lasta voi pitää istuimessa lukitsemisen ajan). Joka kerta. Silti lapsi karkaa joka päivä.

Olisin kiitollinen vinkeistä! Joskus tuntuu, että meille pitäisi saada supernanny kylään… :)

Hei,

Tuohon hampaidenpesuun en oikein keksi vinkkejä (Meillä toimivat vuorot: kumpi harjaa lapsen hampaat ensin, lapsi itse vai vanhempi eli saa harjata itse mutta aikuinen harjaa lisäksi. Tosin teillä lienee tämä haastavampaa, että ihan näin helpolla ei tästä välttämättä pääse…).

Mutta karkailu sitten: oman 3 v kanssa toimii seuraava: meille on hankittu sellainen rannehihna, jolla voi laittaa lapsen hihnalla kiinni omaan ranteeseensa (olikohan Vaunuaitan verkkokaupasta). Me kuljemme tuon hihnan kanssa sellaisissa paikoissa, joissa on paljon väkeä (lentokentät esim.) ja joissa karkaaminen voi aiheuttaa erityistä vaaraa. Kolmevuotias inhoaa tuota hihnaa nykyään, joten meillä on sopimus, että saa olla ilman hihnaa, jos kulkee nätisti eikä karkaa. Jos karkaa, hihna tulee ranteeseen välittömästi. Näillä eväin meillä on tuo karkailu talttunut. Mutta kuten arvaat, ilman huutoa ei meillä ole hihnassa kuljettu, mutta vähitellen oppi on mennyt perille! Eli jos on nätisti, saa kulkea rajoittamatta ja jos karkailee, joutuu laittamaan hihnan käteen, ettei käy karkaillessa huonosti. Nähtävästi kolmevuotiaillakin jossakin määrin tuo syy-seuraussuhde toimii :)

Nimetön

mietin vain kun meillä ei hampaiden pesu ikinä ilman huutoa onnistunut…lopulta syy löytyi eli aistiyliherkkyys ja etenkin kitalaki tosi herkkä. Itse pesee ja minä tarkistan. Jos minä yritän meinaa lentää laatta.

Perheneuvolasta saa neuvoja arjen ongelmiin.

Nimetön

Meillä oli myös hankalaa kaksivuotaan hampaiden pesu. Lopulta isän onnistui murtaa jää antamalla pojan harjata isän hampaita yhtä aikaa kun isä pesi pojalta :) minun (äidin) ei oikein antanut silläkään tavalla, mutta vähitellen hampaiden harjaus on alkanut onnistumaan ja nykyisin (pojan ollessa 3) ei enää ongelmia! Mutta tosiaan vielä vuosi sitten ei oikein mitenkään päin. Tsemppiä saman ongelman kanssa painiville, keinot on varmasti monet aina tapauksesta riippuen.

Nimetön

Täällä kans loppuvuonna 2v täyttävän pojan yh. Hampaita alettiin pestä kunnolla jonkin aikaa sitten, aluksi oli huutoa, mutta meillä auttoi se,kun ostin kaksi hammasharjaa. Poika saa ensin päättää, kummalla pesee itse ja seuraavaksi sen, kummalla tarkistetaan…Tsemppiä!!

Alueelle ‘Elämää leikki-ikäisen kanssa’ ei voi kirjoittaa uusia aiheita eikä vastauksia olemassaoleviin aiheisiin.