Nimetön

Meillä on 2,5v ja 6kk lapset kotona. Itse olen ollut koko esikoisen lapsuuden kotona, mutta nyt alkavat seinät kaatua päälle. Vauva herättelee öisin 1-2h välein, joten päivät ovat rankkoja. Lisäksi esikoisella on uhmaa ja hermot kiristyvät äidillä usein väsymyksen takia. On hankalaa keksiä jotain ohjelmaa esikoisen arkipäiviin varsinkin kun itse tahtoisin välillä vain olla kotona. Esikoinen on kuitenkin todella sosiaalinen ja energinen ja selvästi kaipaa muutakin seuraa kuin äitinsä ja vauvan. Huomaan, että kaveritreffeillä poika on ihan erilainen, mutta jos ollaan kotona koko päivä, niin otetaan usein yhteen. Kysyisinkin millaisia vaihtoehtoja teillä on taaperoille ollu? Osa-aikapäiväkoti, leikkitoiminnankerho vai jotain muuta? Mulla on aina ollut asenne, että haluan molemmat lapset pitää kotona, mutta nyt pelkästään esikoisen hyvinvoinnin takia olisi keksittävä muutakin menoa kuin pari kertaa viikossa kavereiden tapaaminen, jotta lapsi pääsisi käyttämään enempi sosiaalisia taitoja ja saisi muutakin ohjelmaa kuin päivittäiset lyhyet lenkkeilyt ulkona ja kotona leikkimiset.

Nimetön

Hei, Ei ole ihme että hermosi ovat kireällä, sillä riittävä uni on meidän kaikkien hyvinvoinnin kannalta erittäin tärkeää. Kerrot että esikoinen on sosiaalinen ja ilmeisimmin kaipaa lisää virikkeitä. On hyvä idea hakea hoitoapua, sillä siten saat kerätyksi voimia. Kuntasi päivähoidosta vastaava ihminen tuntee paikallisen päivähoitotarjonnan parhaiten, uskon että häneltä saat tietoa. MLL:n paikallisyhdistyksillä on eri alueilla toimintaa, joten tämän linkin kautta voisit löytää muuta apua virikkeellisen arjen avuksi. http://www.mll.fi/vanhempainnetti/paikallinentoiminta/
Oikein hyvää syksyn jatkoa sinulle ja perheellesi, MLL:n päivystäjä Riina

Nimetön

Hienoa, että olet halunnut pitää lapsesi kotona, mutta erittäin hienoa on se, että olet nähnyt myös lapsesi tarpeet..saada päivään jotain enemmän kuin olla vain Sinun ja nuoremman sisaruksen kanssa. On luonnollista, että 2,5v lapsi kaipaa tekemistä, liikkumista, onhan hän juuri oppinut hallitsemaan kehoaan monella eri tavalla ja haluaa kehittyä siinä luonnollisesti lisää…juoksemalla, kiipeämällä, hyppimällä, jne. Mutta, kuten itse toteat, Sinun mahdollisuudet eivät siihen riitä. Itse etsisin jonkun vaihtoehdon, siis esim puolipäiväisen päiväkotipaikan tms, vanhemmalle lapsellesi. Ko ikäinen lapsi saa hyvän hoivan ja huolenpidon Sinulta, mutta hän tarvitsee kehittyäkseen myös vertaisia..siis kavereita.

Vastaa aiheeseen: Taaperolle päiviksi puuhaa/hoitoon?

Olethan kohtelias ja kunnioitat muita keskustelijoita. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua.