Siirry sisältöön

Tekoäly antaa uusia keinoja kiusaajille

Alastonkuvia, videomuokkauksia, ääniväärennöksiä, kiusaamisbotteja – tehokas ja nopea tekoäly on tuonut entistä helpompia ja järeämpiä keinoja kiusaajien käyttöön netissä. Kiusaaminen on nuorten elämässä muutenkin valitettavan arkipäiväistä ja sitä tapahtuu niin kasvokkaisissa kohtaamisissa kuin digitaalisten kanavien kautta.

MLL:n Tukioppilastoiminnan kautta tehdyn kyselyn mukaan 36 % oppilaista on kokenut kiusaamista kouluvuoden aikana ja viikoittain sitä on kokenut 11 %. Tulos on samansuuntainen edellisen Kouluterveyskyselyn (2023) kanssa, jonka mukaan hieman alle joka kymmenes nuori kokee kiusaamista viikoittain.

MLL:n kyselyn perusteella yli puolet vastaajista kokee, että koulussa pitää käyttäytyä tietyllä tavalla. Hieman alle puolet vastaajista puolestaan näkee, että omassa koulussa voi saada kiusaamisella arvostusta. Toisaalta monella (28 %) on myös vaikeuksia tunnistaa, mikä edes on kiusaamista.

Useissa MLL:n eri kyselyissä näkyy myös se, että aikuisten apuun ja ratkaisukykyyn kiusaamistilanteissa ei luoteta. Vain harva kertoo kiusaamisesta aikuiselle, koska ei usko siitä olevan apua. Erityisesti nettikiusaamisen kohdalla tämä korostuu, sillä seuraukset kiusaajille ovat nuorten kokemuksen mukaan olemattomia.

MLL:n keväällä julkaistun Nuoret ja nettikiusaaminen -kyselyn tulosten mukaan 80 % nuorista on nähnyt kiusaamista netissä ja 36 % kokenut itseen kohdistuvaa nettikiusaamista joskus. 13 % nuorista kertoo kohdanneensa netissä tekoälyllä tuotettua kiusaamissisältöä. Toisaalta melkein kolmasosa vastaajista ei osaa sanoa, onko nähnyt tekoälyllä tuotettua kiusaamissisältöä – sen tunnistaminen on monesti vaikeaa.

Tyypillisiä tekoälyllä kiusaamiseen tarkoitettuja sisältöjä ovat esimerkiksi alastonkuvat ja deep faket, pilakuvat, videomuokkaukset, rasistinen ja vihamielinen sisältö, vähemmistöjen pilkkaaminen sekä lauluvideot ja muu äänenmuokkaus.

”Tehty kuvia tietyistä henkilöistä ja siitä alkanut huhuja” (tyttö, 13).

”Jos on lihava ihminen niin siihen on tehty lehmä jolla on samat vaatteet” (poika, 13)

”Photoshopattu alaston keho x henkilölle, että ne ois nudeja.” (tyttö, 14)

”Transihmisiä vastaan tehtyjä kuvia ’tapahtumista’ joita ei oikeasti ole tapahtunut” (muunsukupuolinen, 14)

Kyselyn tulosten perusteella tekoälyllä tuotettuihin kiusaamissisältöihin törmäämisen riskiä lisää se, mitä enemmän viettää aikaa verkossa. Netin runsas käyttö (yli 5 h/pv) lähes kaksinkertaistaa riskin kohdata tekoälyllä tuotettua kiusaamissisältöä suhteessa vähemmän (alle 3 h/pv) käyttäviin. Nuorten osaamistaso ja ymmärrys tekoälystä vaihtelee. Tulevina vuosina tekoälysisällön tuottaminen helpottuu ja tekoälysisältöjä on entistä vaikeampi erottaa aidoista sisällöistä.

”Mediakasvatuksen tärkeyttä ei voi liikaa korostaa. Teknisten taitojen ohella tarvitaan kriittistä medianlukutaitoa, digisosiaalisia taitoja, empatiaa ja vastuullisuutta. Ja toisaalta niitä perinteisiä kaveritaitoja arkisiin kohtaamisiin, jotta opitaan hyväksymään toinen sellaisena kuin hän on ja puuttumaan kiusaamiseen, niin kasvotusten kohdatessa kuin somessa”, MLL:n kehittämispäällikkö Paula Aalto korostaa.

MLL tekee laajaa työtä lasten ja nuorten mediakasvatus- ja kaveritaitojen tukemiseksi kouluissa. 11 000 tukioppilasta rakentaa vuosittain yläkouluissa hyvää ilmapiiriä ja edistää kiusaamisen ja yksinäisyyden ehkäisemistä. Lisäksi lapsia, nuoria ja vanhempia kohdataan sadoilla oppitunneilla, työpajoissa ja vanhempainilloissa, joita järjestetään mm. mediakasvatukseen, kaveritaitoihin ja kiusaamisen ehkäisemiseen liittyen. Tärkeää on myös lasten ja nuorten äänen kuuleminen. MLL kysyy säännöllisesti lasten ja nuorten näkemyksiä näihin asioihin ja tuo esiin heidän ratkaisuehdotuksiaan.

”Annetaan kaikkien olla sellainen kun haluaa ja jätetään kiusaaminen kokonaan pois.”

”Pitäisi olla luotettavia aikuisia, joille voi kertoa siitä (kiusaamisesta) vapaasti ja luottaa siihen, että auttavat.”

”Minusta tuntuu että aikuiset myöskin kiusaavat ja nuoret ottavat siitä mallia. Aikuisten pitäisi alkaa miettimään omaa käytöstäänkin niin se auttaisi.”

Kysyimme lasten ja nuorten ehdotuksia toimenpiteiksi kiusaamisen kitkemiseksi. Alla ratkaisuja, joita nuoret he ehdottavat eri toimijoille. 

  • Asenteisiin ja normeihin vaikuttamista
  • Oikea-aikaisia tukitoimia nuorille
  • Panostusta tunnetaitokasvatukseen
  • Harrastamisen mahdollisuuksia
  • Nuoret mukaan etsimään ratkaisuja
  • Rohkeutta puhua kiusaamisesta, asenteista, ihmisarvosta, normeista
  • Jokaisen nuoren huomioimista, huolehtimista ettei ketään jätetä
  • (Netti)poliisin vierailut koulussa
  • Koulusta turvallinen paikka kaikille, sääntöjen ja rangaistusten selkeä ilmaiseminen
  • Aikuisten emotionaalinen tuki jokaisen saatavilla, myös verkossa
  • Kiinnostusta, rajoja, tunnetaitoja
  • Ruutuajan rajoittamista, yhteisiä keskusteluja toisten huomioimisesta
  • Oman esimerkin näyttämistä
  • Nuoren tukemista
  • Tiukempia sääntöjä ja valvontaa
  • Ikärajojen kiristämistä
  • Algoritmit eivät saa suosia kiusaamista
  • Vahva tunnistautuminen alustoille
  • Vertaistukea
  • Rohkeutta puolustaa ja puuttua
  • Ystävällinen käytös muita kohtaan
  • Kaikkien mukaan ottamista

Jutun lähteet:  MLL:n kouluhyvinvointikysely 2018-2024, Tukioppilastoiminnan kysely oppilaille 2024, Nuoret ja nettikiusaaminen 2025, Kouluterveyskysely 2023.

MLL julkaisee tarkempaa tietoa tekoälyn käytöstä nettikiusaamisessa alkusyksystä 2025.

 

Kuva: Colourbox

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Huomioithan, että kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.

Takaisin ylös