”Äiti, missä saa huutaa?”

Kolmevuotiaan poikani itsesäätelykyky on vielä kehittymässä. Missä tilanteissa pitää käyttää hiljaisempaa ääntä, mihin tilanteeseen vessasanasto sopii tai saako kotipihasta lähteä ilmoittamatta aikuiselle, vaikka kävelytiellä menisikin maailman söpöin koira. Välillä mietitään saako metsässä, omassa huoneessa tai pihaleikeissä kavereiden kanssa huutaa.

Itsesäätely kehittyy ja sitä voi kehittää pitkin elämää. Kouluiässä säädellään esimerkiksi omaa keskittymiskykyä, mielitekoja ja nukkumaan menemistä. Opitaan, että kaikkia tunteita ei sovi tuoda esille kaikissa tilanteissa ja joskus oma väsymys, kiukku tai ilo pitää jättää taka-alalle, jos juuri oli matikantunti kesken tai opon neuvot yhteishausta menossa.

Kotona ovet saattavat teini-iässä paukkua tai nuori käpertyy omaan itseensä. Itsesäätely jatkaa kehittymistään. Moni on kertonut, että parhaita paikkoja keskustelulle nuoren kanssa ovat auto ja sauna. Niistä nuori ei pääse niin nopeasti karkuun. Saunassa käydään keskustelut kasvamiseen ja uusiin ihastuksiin liittyen ja autossa päästään jäljille koulukuvioista ja kahnauksista kavereiden kanssa. Arkiset asiat käydään läpi arkisissa paikoissa.

Onko nuorelle paikka, johon voi tulla, vaikkei osaisi yhtään sanoa mikä vaivaa tai edes nimetä tunnetta, jonka tuntee? Paikka, jossa ei tarvitse osata säädellä itseään vaan saa antaa tulla kaiken ja joku kuuntelee? Paikka, jossa saa huutaa jos siltä tuntuu? Koti on yksi tärkeimmistä mielenterveyden edistäjistä. Koulua, kavereita ja harrastuksia unohtamatta. Koska tilanteita on yhtä monia kuin nuoriakin, tarvitaan kaikkien panosta nuorten mielenterveyden edistämisessä ja siitä huolehtimisessa. Jonkun roolina ennaltaehkäisy, jonkun korjaava työ ja kaikkea siltä väliltä.

Monet järjestöt tukevat nuorten mielenterveyttä. MLL:n Nuortennetti tarjoaa nuorille tietoa monissa, myös mielenterveyteen liittyvissä asioissa. Nuori voi pohtia keskustelupalstalla muiden nuorten kanssa erilaisia tuntemuksia, auttaa ja tulla autetuksi tai lukea aikuisten kirjoittamia tietotekstejä nuoruuden teemoista. Nuori voi soittaa, kirjoittaa tai chatata Lasten ja nuorten puhelimen ja netin palveluihin ja saada maksutta ja anonyymisti aikuisen kuuntelijan. Nuori voi purkaa omaa mieltänsä tekemällä Nuortennettiin jutun, jonka kautta joku muukin voi saada omia ajatuksiaan selvemmäksi.

Haluaisimme kuitenkin tehdä lisää nuorten mielenterveyden tukemiseksi. Tällä hetkellä vietettävä Nuorisotyön viikko nostaa esille erityisesti tämän teeman ja sen hyväksi tehtävän työn esimerkiksi kuntien ja järjestöjen osalta.

Seuraava askeleemme tähän liittyen on vielä ratkaisematta. Miten Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja sen monet toimijat voisivat toimia vielä paremmin tukien nuorten mielenterveyttä? Sinä voit auttaa siihen asti esimerkiksi tulemalla vapaaehtoiseksi päivystäjäksi Lasten ja nuorten puhelimen palveluihin, toimimalla MLL:n paikallisyhdistyksessä teemaan liittyen, innostamalla nuorta kertomaan oma tarinansa muillekin Nuortennetissä tai tukemalla toimintaamme liittymällä MLL:n jäseneksi tai lahjoittajaksi.

Voit myös ehdottaa blogin kommenteissa hyviä tekoja Mannerheimin Lastensuojeluliitolle teemaan liittyen. Nuorten mielenterveys on asia, jonka pitäisi kiinnostaa meitä kaikkia.

Hyvää nuorisotyön viikkoa! Pidetään huolta toisistamme.

Liisa Kilpiäinen

digitaalisen nuorisotyön asiantuntija