Kaveriviikko on joka viikko

Tunnetussa lastenlaulussa sanotaan ystävän olevan kuin villasukka, joka lämmittää talvella. Kaveriviikko on näin ollen vähintään ne sadat villasukkaparit, joita Suomen juhlavuoden vuoksi on neulottu erilaisille kohderyhmille. Kaveriviikko on alun perin Helsingin Laajasalossa kehitetty toimintamuoto, joka haluttiin levittää ympäri Suomea. MLL tuli mukaan kehittämään ja levittämään toimintaa. Ja minkälaista toimintaa onkaan saatu aikaan!

Kauhajoella pääsee kaverin kanssa elokuviin yhden hinnalla. Enontekiön yhdistyksen musiikkiteatterishow’ssa aikuiset ja lapset pääsivät yhdessä aamujumppaamaan kaveriviikon kunniaksi. Lohjalla opeteltiin kaveruuden pelisääntöjä ja järjestettiin välituntitoimintaa, jonka päätöksenä koko koulu tanssi letkajenkkaa koulun pihalla. Porvoossa kehitettiin kaveripassi, jonka tehtäviä tekemällä teet kivoja asioita kavereille ja Varkaudessa on kutsuttu koko kaupunki mukaan niin päiväkotien, koulujen, nuoristyön, kirjaston, järjestöjen, liikuntaseurojen ja monien muiden osalta.

Tässä on vain muutama esimerkki. Kaveriviikko on mahdollisuus uudelle ja monipuoliselle yhteistyölle. MLL:n paikallisyhdistykset voivat toimia niin liikkeellepanijoina, kokoajina kuin yhteistyökumppaneina kaveriviikon osalta.

Kaveriviikkoa voi viettää milloin vain. Kaveriviikko voi olla osa monenlaista toimintaa. Kaveritaitoja voidaan harjoitella esimerkiksi perhekahvilassa, kerhotoiminnassa, koulussa tai harrastuksissa. Helsingin Vuosaaressa kolmen koulun tukioppilaat ovat laittaneet voimansa yhteen ja ideoineet kaveriviikon kahvit, jotka tarjoillaan läheisessä kauppakeskuksessa. Kahvit juodaan tietysti tukioppilaiden leipomien keksien kera. Kaveriviikko voi tuoda iloa ja hyvää mieltä siis koko yhteisölle. Se on lasten, nuorten ja aikuisten yhteistä toimintaa, jossa harjoitellaan toisten huomioon ottamista.

Taito kuunnella toisia, ilmaista itseään sekä toimia rakentavasti vuorovaikutustilanteissa ovat asioita, joita voi harjoitella ja oppia. Kaveriviikon tavoitteena on innostaa ja motivoida lapsia ja nuoria toimimaan yhteisen hyvän vuoksi ja olla osallisena luomassa hyvää ja turvallista ilmapiiriä.

Kaveriviikko näyttää joka paikassa omanlaiselta. Toiminnan tueksi löydät MLL:n nettisivuilta julisteen ja julistepohjan sekä kaveripassin. Suomenkieliset löytyvät MLL:n nettisivuilta materiaaleista, ruotsinkieliset materiaalit ovat myös netissä. Jaa tunnelmia kaveriviikolta tunnisteilla #kaveriviikko tai #kompisveckan.

Villasukat jalkaan ja kaveri kainaloon! Hyvää ystävänpäivää!

Liisa Kilpiäinen

digitaalisen nuorisotyön asiantuntija