Matkaa johtajuuteen tehdään yhdessä

Tämän vuoden tammikuussa starttasimme jo seitsemännen MLL:n vapaaehtoistoiminnan johtamiskoulutuksen (VJK). Olimme koulutuksen järjestäjinä todella iloisesti yllättyneitä, kun etänä järjestetyssä avausseminaarissa oli haastavasta tilanteesta huolimatta mukana yli 80 paikallisyhdistysten puheenjohtajaa ja varapuheenjohtajaa.

Koulutukseen lähteneistä yli puolet on juuri puheenjohtajan tai varapuheenjohtajan tehtävässä aloittaneita. Tänä vuonna koulutus toteutetaan kokonaisuudessaan etänä ja verkkotyöskentelynä.

Todella paljon ajatuksia heräsi jo tästä aloitusseminaarista. Kiitos tosi paljon! Tärkeimpänä muistui mieleen, miksi tätä MLL-juttua tehdään. Nyt kun saa sopivalla sykkeellä muunkin hallituksen porukan mukaan niin on timanttinen vuosi edessä.

Ensimmäistä Vapaaehtoistoiminnan johtamiskoulutusta pilotoitiin vuonna 2005. Tämän jälkeen koulutus järjestettiin joka kolmas vuosi, mutta viime vuonna koulutuksesta tuli jokavuotinen. Tähän mennessä VJK-koulutuksen suorittaneita on lähes 500.

Haluamme MLL:ssa tarjota vapaaehtoisille eri tehtäviin koulutusta. Uskomme, että esimerkiksi johtamiskoulutus antaa puheenjohtajan tehtävään eväitä, jotka mahdollistavat myös aktiivisen paikallistoiminnan.

Vapaaehtoistoiminnan johtamiskoulutus on viiden opintopisteen laajuinen koulutus, joka antaa puheenjohtajille työkaluja johtamiseen, järjestötyöhön, vapaaehtoistoimintaan ja vaikuttamistyöhön. Koulutuksen aikana paneudutaan MLL:n yhteisiin arvoihin, toiminta-ajatukseen ja tehtävään, visioidaan ja rakennetaan yhtä yhteistä järjestöä. Keskustelut, kohtaamiset ja verkkotehtävät syventävät omaa osaamista ja antavat eväitä yhdistyksen toiminnan järjestämiseen.

Vuoden 2020 koulutuksen käyneistä 93 prosenttia kertoi heidän osaamisensa MLL:n strategiasta, arvoista ja johtamisfilosofiasta vahvistuneen. Koulutuksen ansiosta moni kertoi osaavansa nyt peilata oman yhdistyksen toimintaa perheiden tarpeisiin ja suunnitella paremmin yhdistyksen vaikuttamistyötä. Yhdeksän kymmenestä kokee olevansa entistä vahvemmin osa MLL:n koko yhteisöä.

Suurimmat syyt lähteä koulutukseen on halu kehittää oman yhdistyksen toimintaa ja vahvistaa omia johtamistaitoja. Vuonna 2020 koulutuksen alussa tehdyn lähtökartoituksen mukaan 52 prosenttia osallistujista arvioi oman johtamisosaamisen kouluarvosana-asteikolla vähintään kahdeksaksi.

Koulutuksen jälkeen asiaa kysyttiin osallistujilta uudelleen. Nyt arvosanan vähintään kahdeksan antoi 91 prosenttia osallistujista. Eli vuoden mittainen matka oli varmasti kannattanut. Koulutus antoi rohkeutta ottaa ja omaksua johtajan rooli ja lisäsi motivaatiota toimia puheenjohtajana.

Olemme saaneet MLL:ssa paljon kiitosta, että olemme koronapandemiasta huolimatta järjestäneet koulutuksia ja siirtäneet isojakin koulutuskokonaisuuksia verkkoon. Me haluamme puolestamme kiittää ja onnitella kaikkia puheenjohtajia ja varapuheenjohtajia, jotka haastavista tilanteista huolimatta suorititte vuonna 2020 VJK-koulutuksen!

Isot kiitokset myös meidän mainioille vapaaehtoisille mentoreille ja piirien koordinaattoreille onnistuneesta koulutuksesta. Ja kaikille 2021 koulutukseen lähteneille oikein hyvää ja onnistunutta VJK-matkaa. Minulla on ilo olla matkassa mukana!

Tarja Satuli-Kukkonen

Kehittämispäällikkö