Internet –­ parasta vai pilalla?

Netti, sosiaalinen media tai digitaaliset pelit eivät ole oma irrallinen saarekkeensa lasten ja nuorten elämässä, vaan ne kiinnittyvät usein tiivisti osaksi kaverisuhteita, vuorovaikutusta ja arkea. Kuten niin moneen muuhunkin asiaan, myös digitaaliseen kulttuuriin kuuluvat kolikon molemmat puolet ja kaikkea siltä väliltä.

Digitaaliset ympäristöt eivät ole automaattisesti hyviä tai pahoja. Niiden merkitykset muuttuvat sitä mukaa, miten ja missä seurassa niitä käyttää, miten itse ja muut ihmiset alustoilla toimivat ja miten käyttö heijastuu muuhun elämään. Lapsille ja nuorille netti, pelit ja sosiaalinen media tarjoavat parhaimmillaan vahvoja yhteenkuulumisen, merkityksellisyyden ja osallisuuden kokemuksia. Pahimmillaan digitaaliset ympäristöt ovat alustoja kiusaamiselle, rikoksille tai seksuaaliselle kaltoinkohtelulle.

Vanhempien ja kasvattajien on hyvä olla kiinnostuneita ja pysytellä kartalla siitä, millaisessa digitaalisessa maastossa oma lapsi tai nuori toimii ja millaisten sisältöjen ja ryhmien parissa hän viettää aikaa. Yhtä lailla ammattilaisten ja vapaaehtoisten on hyvä aika ajoin selvittää mitä lasten ja nuorten digitaaliseen kulttuuriin kuuluu.

Nuoren kasvaessa yksityisyydelle ja itsenäistymiselle tulee antaa vähitellen tilaa. Samaan aikaan vanhemman on tärkeä tuoda ilmi, että nuoren hyvinvointi ja turvallisuus on tärkeää myös digiympäristöissä. On ymmärrettävää, että nuori kaipaa omaa rauhaa eikä kaikkea mitä netissä tapahtuu haluta jakaa vanhemman kanssa.

Tärkeintä on muistuttaa nuorta, että tapahtui hänelle netissä mitä tahansa, vanhemmalle voi aina kertoa. Ihan kuten maailmassa internetin ulkopuolellakin: kotiin voi aina tulla. Ihan sama mitä netissä tapahtuu, siitä voi aina puhua. Haluan kuulla ja olen valmis auttamaan.

Joskus tapahtunut asia tuntuu liian vaikealta jakaa omille vanhemmille. Siksi lapsen ja nuoren ympärillä olevien muiden aikuisten – läheisten, opettajien, nuorisotyöntekijöiden, koulun ammattilaisten – on tärkeää antaa sama viestiä. Täällä ollaan. Jos sekin tuntuu mahdottomalta, aina voi avata kokemuksensa vaikkapa Lasten ja nuorten puhelimessa ja digipalveluissa vastaavalle turvalliselle aikuiselle.

Netti on jokaiselle meille omanlaisensa. Se mistä kuulee kahvipöydissä tai etätauoilla, ei välttämättä ole tapahtunut omalle nuorelle. Ne palvelut tai pelit, jotka nyt vaikuttavat olevan pinnalla eivät välttämättä innosta omaa lasta tai tämän kavereita. Uutiset, joista kaikki tuntuvat puhuvan, eivät aina ole niitä, joita lapsi tai nuori on seurannut. Myös käyttäjistään oppivat algoritmit pitävät tästä huolen. Aikuisen on hyvä pyrkiä arkiseen jutteluun aiheesta selvittääkseen miltä netti ja sen välittämä maailmankuva näyttää juuri oman lapsen silmin.

Mobiililaitteiden henkilökohtaisuus ja imu voivat joskus jättää vanhemman sivustokatsojan pimentoon.  Avoin ja utelias keskustelu ovat parhaita vanhemman avaimia pois pimennosta. Keskusteluja voi avata myös tuomalla esimerkkejä omista kokemuksista: ”Mä näin netissä tällaista, törmäätkö tällaiseen usein?” ”Kuulin tai luin tällaisesta toiminnasta netissä, mitä sä ajattelet siitä?”

Netin demonisoinnin voi jättää sikseen ja keskittyä siihen, mikä auttaa toimimaan netissä. Negatiivisia kokemuksia, kuten nettikiusatuksi tulemista tai seksuaalisen häirinnän kohteeksi joutumista, vastaan ei voi rokottaa. Parasta on keskittyä kehittämään omia ja lapsen ja nuoren taitoja ja tietoja, miten digitaalisesta kulttuurista otetaan ilo ja hyöty irti mahdollisimman myönteisesti ja turvallisesti. Kun tietää mitä riskejä digitaaliseen mediaan liittyy, sitä paremmin niiltä voi suojautua.

MLL on julkaissut parhaillaan vietettävällä Mediataitoviikolla neljä uutta videoita, jotka avaavat lasten ja nuorten digitaalista kulttuuria ja ilmiöitä, joista aikuisten on hyvä olla tietoinen. Kolikon eri puolia löytyisi varmasti loputtomiin, mutta tällä kertaa keskityimme neljään erilaiseen, tärkeään teemaan:

• Seksuaalinen häirintä ja grooming netissä
  • Kiusaaminen netissä
  • Digitaaliset pelit, kilpapelaaminen ja hyvinvointi
  • Nuoret, osallisuus ja sosiaalinen media

Digitaalinen kulttuuri ei ole täydellistä, muttei lieveilmiöistään huolimatta myöskään aivan toivotonta. Tunnelmat ja asetelmat netissä vaihtuvat joskus yhtä nopeasti kuin kolikkoa heittämällä. Siihen, millaiseksi digitaaliset ympäristöt muotoutuvat voi jokainen vaikuttaa. Lapsilla ja nuorilla on oikeus saada olla netissä rauhassa ja turvassa. Kun kaikenikäisten mediataidot kehittyvät ja kaikki toimijat kantavat vastuuta sanoistaan, teoistaan ja alustoistaan, ollaan lähempänä parempaa digitaalista kulttuuria.

Avartavia ihmettelyjä ja keskusteluja lähellä olevien lasten ja nuorten kanssa!

Rauna Rahja

Mediakasvatuksen asiantuntija