Siirry sisältöön

Mediakasvatuksella kohti myönteistä nettikulttuuria

Tänään käynnistyy valtakunnallinen Mediataitoviikko, jonka aikana organisaatiot, järjestöt ja yritykset eri aloilta tuovat näkyväksi moninaista työtä, jota mediakasvatuksen saralla Suomessa tehdään. Kotimainen Mediataitoviikko linkittyy osaksi kansainvälistä Safer Internet Day -teemapäivää.

Nyt järjestyksessään viidennen Mediataitoviikon teemana on ”Ihmisten internet”. Jokaisella netinkäyttäjällä on mahdollisuus edistää yhteistä nettikulttuuria, jossa kohdataan eettisesti ja kaikkia kunnioittaen. Mediakasvatuksen ydintä ovat vuorovaikutus ja yhteisen tekemisen kautta oppiminen. Mediataitoviikko tarjoaakin pienille ja isoille netinkäyttäjille oivan mahdollisuuden pysähtyä pohtimaan, mitä voisimme oppia toisiltamme luodaksemme yhdessä myönteisempää ja yhdenvertaisempaa nettikulttuuria.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton mediakasvatustyön keskiössä ovat lasten ja nuorten mediataidot, osallisuuden tukeminen sekä myönteisen nettikulttuurin edistäminen. Vanhempien ja ammattilaisten tukeminen mediakasvatuksessa on tärkeä osa tätä työtä. Medialukutaito kehittyy läpi elämän ja mediasuhteen rakentuminen alkaa jo varhaisessa iässä. Siksi mediakasvatuksen aloittaminen jo pienten lasten parissa on merkityksellistä mediaan liittyvien taitojen ja hyvinvoinnin kehittymisessä.

Tänä vuonna MLL:n mediakasvatustyössä syvennytään pienten lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen. MLL julkaisee Mediataitoviikolla uuden Media varhaiskasvatuksessa – Tukea tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen -materiaalin, joka on ensimmäisiä uusien varhaiskasvatuksen sekä esiopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden pohjalle tuotettuja mediakasvatusmateriaaleja Suomessa. Oppaan tavoitteena on tukea varhaiskasvattajia ja työyhteisöjä suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan lapsilähtöistä mediakasvatusta.

Lisäksi MLL julkaisee Mediataitoviikolla koulujen, tukioppilastoiminnan ja nuorten parissa tehtävän toiminnan tueksi suunnatun Kaleidoskooppi – Heijastuksia minusta -työpajamallin. Yhteisiin keskusteluihin perustuvassa työpajassa pohditaan omia mediankäytön tapoja ja identiteettejä sosiaalisessa mediassa. Kaleidoskooppi-paketteja voi tilata MLL:n sivuilta oman työpajan pitämiseksi. Keskustelut vertaisryhmissä ovat tärkeitä tilanteita mediataitojen harjoittelulle. Monissa kouluissa tukioppilaat toimivat mediakasvattajina ja tukena nuoremmille oppilaille.

Mediakasvatus lähtee läsnäolosta, keskusteluvalmiudesta ja kiinnostuksesta lasten ja nuorten elämää ja heille merkityksellistä mediakulttuuria kohtaan. Oman mediasuhteen pohtiminen on hyvä lähtökohta jokaiselle mediakasvattajalle. Digiajan kasvattajan ei tarvitse jäädä vailla tukea ja apua. MLL:lta voi tilata vanhempainillan tai ammattilaisille suunnatun mediakasvatustilaisuuden. Vanhempien tukena toimii Vanhempainpuhelin, jonka koulutetuille vapaaehtoisille päivystäjille voi soittaa tai kirjoittaa perheiden arjessa heräävissä, mediaan liittyvissä kysymyksissä.

Rauna Rahja

Rauna Rahja

Mediakasvatuksen asiantuntija

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Huomioithan, että kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.

Takaisin ylös