Nuorten kohtaaminen onnistuu myös etäyhteyksin

Mieleeni on jäänyt ensimmäisen koronakevään yhden kurssiviikon erityinen aamu, kun puhelimeeni alkoi tipahdella valokuvia jo aikaisen aamulenkin aikana. Olin aiemmin pyytänyt nuoria lähettämään ryhmäämme aamun fiiliskuvan. Kuvissa oli murokulhoa, tennissukkaa, lempeä musta karvaturri, kissa, juomapullo, kuva kahvikupista, jalkapallo, mehujuoma, kuva peitosta (joku ei vielä ollut noussut ylös, mutta lähetti kuvan!), lenkkareista.

Fiiliskuvista tuli meille joka-aamuinen juttu, jolla päivä lähti kaikilla mukavasti käyntiin. Muistan kuinka lähetin itsekin ryhmään kuvan siitä hetkestä. Puissa oli jo pienen pienet vaaleanvihreät lehdet, ja ne katsoivat luottavaisin mielin kohti kevätaurinkoa. Linssin toisella puolella hymyili itsekseen yksi valaistunut kanaemo, tämä taitaa sittenkin toimia, muistan ajatelleeni.

Oli ihanaa, miten aidon innostunut olit kaikista meidän ideoista ja ajatuksista :)

Luovuus on tärkeää poikkeustilanteessa

Jos olen täysin rehellinen, ajattelin aiemmin, että aito vuorovaikutus ei ole etänä edes mahdollista. Yksi suurimmista haasteista etäopiskelussa on se, että on vaikea tietää minkä verran opiskelija työskentelee kotona, ovatko asiat edistyneet ja jos tulee jumi, onko kysymisen kynnys liian korkealla. On tärkeää, että annetaan tilaa suunnitella, tehdä ja toteuttaa, mutta kuinka paljon väljyyttä on liikaa? Toisaalta, kuinka paljon huolehtimista on liikaa?

Kun ollaan etäyhteyksien varassa, jokainen omassa kodissaan, opiskelun ei tarvitse olla ainoastaan istumista ruudun äärellä, vaan toiminta voi olla myös yhdessä etänä ulkoilua ja tehtävien suorittamista luonnossa liikkuen. Tämä oli itselleni yksi tärkeimmistä oivalluksista. Luovat menetelmät ja joustavuus aikatauluissa olivat erityisen merkityksellisiä tässä ajassa niille opiskelijoille, joilla ei ollut kotona rauhaa keskittyä, tai jokaisella perheenjäsenellä ei ollut omaa tietokonetta ja aikuisten piti tehdä töitä kotona.

 Tykkäsin kovasti siitä, että pidit meihin aktiivisesti yhteyttä ja loit rennon tunnelman heti alusta alkaen.😊

Vertaistukea ja hyvän jakamista

Nuorista osa on ollut jopa valmiimpi keskustelemaan netin kautta kuin kasvotusten. Koronapandemian aikana nuoret ovat jakaneet toisilleen Nuortennetissä paljon muun muussa ajankäytön vinkkejä, mitä kaikkea voi tehdä silloin, kun liikkuminen ja kavereiden tapaaminen on rajattua. Olemme tuottaneet etäkursseilla esimerkiksi leffakerhoa, vinkkejä musiikin tekemiseen, tanssivideoita ja blogitekstejä, valokuvia, testejä ja gallupeja.

On upeaa, että jokainen kurssille osallistuneista nuorista sai onnistumisen kokemuksen ja palautti projektin. Nuoret tulevat hyvin monenlaisista elämäntilanteista. On opiskelijoita, jotka ovat laitoksessa. On opiskelija, jolla on sydänsuruja. On opiskelija, jonka täytyy huolehtia pienemmistä sisaruksista, kun äidillä on vastasyntynyt vauva sylissä. On opiskelijoita, joilla on niin paljon muutakin kuin tämä meidän projekti.

Oli ihanaa tehdä yhteisössä, jossa kaikkia arvostettiin ja kuunneltiin sekä lähdettiin heti mukaan ideoihin.

Uskoa tulevaan

Toivoisin, että nuoret saisivat jatkossa tukea oman elämänsä tärkeisiin ratkaisuihin, koska koronavaihe on ollut monelle hyvin raskas. Toivottavasti olemme onnistuneet vahvistamaan nuorten uskoa siihen, että projektissa voi onnistua milloin vain, jos se on mahdollista maailmanlaajuisen pandemian aikana, tai silloin, kun omassa elämässä on vaikeaa.

Vapaaehtoistoiminta voi tuottaa voimavaroja, iloa ja uusia ystäviä ja siinä on tärkeää olla sydän mukana. Etäkurssilla opiskelijoilla oli mahdollisuus tuottaa yksin, parina tai oman projektitiimin kanssa työ MLL:n Nuortennettiin ja mennä erityisesti juuri sen oman, itselle tärkeimmän sydänjutun äärelle.

Saimme aikaan monipuolisia juttuja ja kaikkien töissä näkyy selvästi oma kädenjälki ja persoona. Superkiva!!

Tekstin sitaatit ovat Meidän projektiin osallistuneiden nuorten palautteita kurssista. Alla oleva video on tehty osana Nuorten vapaaehtois- ja harrastustoiminnan projektikurssia.

 

Meidän projekti! Nuorten vapaaehtois- ja harrastustoiminnan projektikurssin tavoitteena on opettaa nuorille esimerkiksi tiimityötä, vaikuttamista, vuorovaikutustaitoja ja vahvistaa ajatusta nuorten omasta pystyvyydestä. Mannerheimin Lastensuojeluliitto on toteuttanut toisen asteen oppilaitoksille (erityisesti VALMA ryhmille) suunnattua, Euroopan sosiaalirahaston (ESR) hanketta yhteistyössä Nuorten Akatemian kanssa (2018–2021). Nyt Meidän projekti!n päättyessä hankkeessa luotu ja testattu kurssimalli sekä kaikki tuotetut materiaalit jäävät oppilaitosten käyttöön. Opettajan opas on tilattavissa MLL:n verkkokaupasta.

Niina Helakorpi

Niina Helakorpi

suunnittelija, Meidän projekti!

Aiheeseen liittyvät

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Huomioithan, että kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.