Nuorten palveluvelka erääntyy nyt!

Totaaliyksinäisyytensä vuoksi chatteja päivittäin käyttävä 15-vuotias. Osastohoidosta liian aikaisin kotiutettu 17-vuotias. Itsemurhayrityksestä toipuva 16-vuotias.

Esimerkit eivät ole psykiatrisen akuuttihoidon asiakkaita, vaan tavallisia yhteydenottajia Lasten ja nuorten puhelimen chat-päivystäjien illoissa. Psykiatristen yksiköiden ylikuormittuminen ja nuorten mielenterveyspalvelujen puutteet kuuluvat yhteydenotoissa päivittäin.

MLL:n Lasten ja nuorten puhelimen ja chatin yhteydenottojen perusteella pandemia on kurittanut erityisesti niitä nuoria, joilla oli jo aiemmin vaikeuksia, esimerkiksi diagnosoituja mielenterveysongelmia. Viime vuodesta kerättyjen tietojen mukaan nuoret, jotka olivat jo aiemmin kärsineet erilaisista ahdistusoireista ja peloista, olivat entistä ahdistuneempia.

Masennusoireiden kerrottiin syventyneen.  Apua oli aiempaa vaikeampi saada, sovitut tukitapaamiset peruuntuivat tai uudenlaiset tapaamismuodot eivät tuntuneet toimivilta. Nuoret kertoivat esimerkiksi psykologin tapaamisten peruuntumisista tai lastensuojelun tapaamisten katkoista.

Digitaaliset palvelut ovat ruuhkautuneet

Lapset ja nuoret eivät ole yhdenmukainen ryhmä, ja koronavaikutukset osuvat eri tavoin erilaisissa elämäntilanteissa eläviin. Pandemia ei kohtele lapsia ja nuoria yhdenvertaisesti. Samoille lapsille ja nuorille kasautuu yhä enemmän ja isompia vaikeuksia.

MLL:n vaaliohjelmassa vaaditaan, että koronakriisin aiheuttaman palveluvelka on kurottava kiinni akuutisti. Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että ne nuoret, joiden tuen tarve on jo tiedossa, olisi tavoitettava ja heidän tilanteensa kartoitettava viipymättä. Tämä edellyttää koko palvelujärjestelmän keskinäisen yhteistyön vahvistamista ja moniammatillisuuden lisäämistä. Kiireellisintä on estää hyvin huonovointisten nuorten liian aikaiset kotiuttamiset sairaalahoidosta.

Monen järjestön tarjoamat digitaaliset palvelut ovat ruuhkautuneet. Kynnyksettömät palvelut tarjoavat nuorille ensiapuna mahdollisuuden tulla kohdatuiksi ja tunteinensa kuulluiksi ja ymmärretyiksi. Ne eivät korvaa säännöllistä kasvokkaista kontaktia tuki- tai hoitotahon kanssa. Osa digipalveluja hyvästä syystä ruuhkauttavista käyttäjistä on samoja huonovointisia nuoria aikuisia, jotka eivät ole saaneet riittävää apua muualta. Järjestöjen tarjoamat tukipalvelut ovat tärkeitä, mutta ne eivät riitä huonovointisten nuorten tueksi!

Näiden nuorten kohdalla koronan palveluvelka on jo ulosotossa.

Tatjana Pajamäki

Tatjana Pajamäki

Päällikkö, auttavat puhelimet ja digitaaliset palvelut

Ladattavat materiaalit

Aiheeseen liittyvät

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Huomioithan, että kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.