Nuortennetissä voi osallistua omana itsenään ja löytää oman yhteisönsä

Opetushallitus järjesti osana Euroopan nuorison teemavuoden juhlintaa kilpailun nuorten osallisuutta parantaville projekteille ja konsepteille. Nuortennetti voitti kilpailun ja pääsi opintomatkalle Brysseliin, jonka aikana tapasimme muun muassa EU:n nuorisokoordinaattori Biliana Sirakovan. Sirakova esitti perustavanlaatuisen kysymyksen: mikä saa nuoret palaamaan Nuortennetin keskustelupalstalle?

Samaan aikaan kuin muissa Pohjoismaissa monet nettikeskustelupalstat kuihtuvat ja niiden ylläpito lopetetaan suosion laskettua, Nuortennetin keskustelupalsta on viimeisen vuoden aikana kasvanut häkellyttävästi. Vuonna 2022 julkaisimme reilut 10 300 viestiä, mikä on yli tuplasti edellisvuosiin verrattuna. EU:n nuorisokoordinaattori Biliana Sirakova kysyi tapaamisessamme helmikuussa, mikä tähän on syynä ja miksi nuoret palaavat kanaviimme yhä uudestaan. Se, mitä olemme palautteissamme ja nuorten omissa kommenteissa havainneet, on turvallisen yhteisön ja vertaistuen merkitys:

”Tää nuortennetti on ihana paikka! Se on hyvä, kun täällä ei julkaista mitään ilkeetä tai sellasta näihin keskusteluihin. Ja jos tarvii jotain tukea, niin sitä saa aina!”

”Joo siis mun mielestä nuortennetti on vähä niinku mun toinen koti. Saan olla täällä, kuka haluan eikä tarvitse esittää mitään niin kuin oikeassa elämässä.”

Nuortennetin työntekijänä sydäntäni lämmittää, kun nuori kuvailee palveluamme sanalla ”koti”. Kodin käsite kuvaa ympäristöä ja yhteisöä, jossa voi kokea olevansa turvassa. Uskon, että se turvallisuus saadaan aikaan selkeiden eettisten ohjeiden, koulutettujen vapaaehtoisten moderaattoreiden sekä tietysti nuorten itsensä avulla.

Nuoret itse luovat myönteisen ja hyväksyvän ilmapiirin, me aikuiset vain luomme sille puitteet ja ohjaamme oikeaan suuntaa tarvittaessa. Keskustelupalstan selkeät pelisäännöt ja eettiset ohjeet koskevat kaikkia mukana olevia, ja niistä muistutellaan sopivin väliajoin keskusteluiden lomassa, jos siihen tarvetta ilmenee. Keskustelijoille on kuitenkin selvää, millaisia viestejä Nuortennetissä ei julkaista.

Keskustelupalstaa ovat moderoimassa työntekijöiden apuna nuoret, alalle opiskelevat vapaaehtoiset. Olemme myös kouluttaneet nuoria verkkotukihenkilöitä eli verkk@reita, joiden tehtävänä on tarjota vertaistukea palstalla. Teemme Nuortennetissä kiinteästi yhteisyötä MLL:n auttavien palvelujen kanssa (Lasten ja nuorten puhelin, chat ja nettikirje), jotta apua tarvitsevat nuoret saavat tukea.

Nuortennetti on moderoinnin takia reaaliaikaista somea hitaampi media, mutta siellä ei tarvitse pelätä ilkeitä kommentteja tai kiusaamista, mikä taas monella muulla alustalla on valitettavan yleistä. Hitaus kannustaa myös kirjoittajia harkintaan. Vaikka kaikki viestit menevät tarkistuksen läpi, saamme joskus myös nuorilta itseltään viestejä, joissa meitä pyydetään poistamaan jokin viesti, jota nuori on alkanut katumaan.

Keskustelupalstalla keskustellaan lyhyesti sanottuna kaikesta – aiheet vaihtelevat laidasta laitaan. Erityisen paljon palstalla puhututtavat seksuaalisuus, sukupuoli-identiteetti, ihmissuhteet, mieli ja keho sekä arvot ja maailmankatsomus. Keskustelijoiden joukossa on paljon sukupuoleltaan, seksuaalisuudeltaan sekä kulttuuriselta ja/tai uskonnolliselta taustaltaan moninaisia nuoria.

Välillä keskustelu menee jopa väittelyn puolelle. Ylläpidolta ja moderaattoreilta vaaditaan tällöin tarkkuutta ja eettisten ohjeiden muistamista. Joskus tämä tarkoittaa tiettyjen viestien ja kommenttien poistamista, vaikkei kirjoittaja itse kokisi sanoneensa mitään loukkaavaa. On kuitenkin ilahduttavaa nähdä, miten usein hyvinkin eri mieltä olevat nuoret kykenevät keskustelemaan keskenään. Tässä olisi meillä aikuisilla paljon opittavaa.

MLL:n Nuortennetti on mukana Nuori2023 messuilla 18.–20.4.2023. Tule kuulemaan lisää Suomen parhaat osallistajat -palkinnon pokanneesta Nuortennetin toiminnasta ja uusista sisällöistä, joita voit hyödyntää nuorten kohtaamisessa.

Eve-Linda Lassila

Suunnittelija, Nuortennetti