Vapaaehtoiset lasten ja perheiden asialla

Vapaaehtoistyöllä on vahva asema suomalaisessa yhteiskunnassa. Vapaaehtoistyötä voi tehdä kuka tahansa sillä osaamisella ja niillä voimavaroilla, joita itsellä on. Sitä tehdään omasta vapaasta tahdosta muiden hyväksi ja siitä hyötyy itsekin. Mannerheimin Lastensuojeluliiton 556 paikallisyhdistystä toimivat myös vapaaehtoisvoimin. Yhdistyksissä toimii lähes 10 000 aktiivista vapaaehtoista, jotka muun muassa johtavat yhdistysten toimintaa, ylläpitävät perhekahviloita ja järjestävät tapahtumia lapsille, nuorille ja perheille.

MLL:lle on tärkeää kuulla vapaaehtoisia. Viime syksynä tehdyn kyselyn mukaan parasta toiminnassa on se, että saa tutustua uusiin ihmisiin (95 %), voi vaikuttaa asioihin (94 %) ja saa mielekästä tekemistä. Vapaaehtoistyössä myös oppii uutta, sillä 81 prosenttia vastaajista kokee oppineensa asioita, joista on hyötyä itselle.

Toimintaamme lähdetään mukaan, koska lasten ja perheiden asiat ovat sydäntä lähellä. Lisäksi vastaajat kokevat, että vapaaehtoisena toimiminen kohentaa mielialaa ja siinä saa toimia omana itsenään. ”On mukavaa tutustua muihin alueen lapsiperheisiin. Samalla lapset saavat kavereita. On kiva voida elävöittää alueen palveluita, joita muuten on vähänlaisesti.”

MLL:a pidetään helposti lähestyttävänä. Vastaajien mukaan MLL:n toimintaan on helppo tulla mukaan (84 %) ja se sopii erilaisessa elämäntilanteessa oleville. Eräs MLL:n yhdistyksen puheenjohtaja totesikin: ”Ei tehdä siitä erilaisuudesta numeroa vaan toimitaan ja tehdään yhdessä, ilman titteleitä, ikää ja ihonväriä.”

Vapaaehtoisemme toimivat lähellä lapsia ja perheitä, ja samalla he kuulevat perheiden arjen tarpeita. Yleisimmin perheet toivovat ja tarvitsevat edullisia tai maksuttomia harrastusmahdollisuuksia ja tapahtumia, joihin on helppo osallistua yksin tai yhdessä koko perheen voimin. Vanhemmat kaipaavat vertaistukea eri elämäntilanteissa ja kohtaamispaikkoja, jossa tavata muita. ”Lapsiperheet toivovat yhteistä, maksutonta tekemistä ja uusia ystävyyssuhteita niin aikuisille kuin lapsille.”

Vapaaehtoistoiminta antaa tekijöilleen paljon, yhdeksän kymmenestä suosittelee MLL:n vapaaehtoisena toimimista muillekin. Vapaaehtoiset tarvitsevansa myös tukea ja ohjausta. Tärkeimpänä tukena vapaaehtoiset kokevat, että heitä innostetaan ja kannustetaan sekä järjestetään koulutuksia ja vertaistapaamisia. Enemmän tukea MLL:n ammattilaisilta vapaaehtoiset toivovat saavansa yhteistyön käynnistämiseen ja vahvistamiseen kunnan kanssa sekä uusien vapaaehtoisten rekrytointiin.

Suomessa kehitetään parhaillaan Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelmalla (LAPE) lasten ja perheiden palveluja. Tarkoituksena on koota yhteen kaikki lasten ja perheiden palvelut perhekeskustoimintamalliksi, mukaan lukien järjestöjen vapaaehtoistoiminta. MLL:n vapaaehtoisten tekemällä paikallisella työllä on iso merkitys kuntien asukkaille.

Pitkäjänteinen ja monipuolinen vapaaehtoistoiminta tarvitsee myös tukea ja ohjausta ammattilaisilta. Siksi muutosohjelman alueellisissa hankkeissa ja paikallisissa ryhmissä on tärkeää kuulla järjestöjen edustajia, sopia kestävistä rakenteista ja riittävistä resursseista yhteistyölle. Näin mahdollistetaan aidosti järjestöjen vapaaehtoistoiminta LAPE-muutoksessa.

Tarja Satuli-Kukkonen

Kehittämispäällikkö