Vapaaehtoistyö osana elämää

Olen muistikuvieni mukaan tehnyt vapaaehtoistyötä vuodesta 2002 lähtien. Olin silloin 19-vuotias. Olen vapaaehtoistyössä muun muassa matkustanut maailman toiselle puolelle, tehnyt radio-ohjelmaa, pitänyt kassaa ja buffettia, lajitellut leluja ja vaatteita, laskenut pisteitä urheilukisoissa ja ollut lipaskerääjänä. Olen ollut puhelinpäivystäjänä, hakenut avaimia, kuljettanut, siivonnut, leiponut ja soitellut mitä kummallisimpiin paikkoihin.

Vapaaehtoistyössä olen oppinut kokouskäytänteistä, saanut uusia ystäviä, opetellut käyttämään Exceliä, oppinut englantia ja saanut koulutusta – muutamia hyötyjä mainitakseni. Olen huomannut, että olen ollut erityisessä asemassa saadessani tehdä vapaaehtoistyötä näin laajasta näkökulmasta.

Olen toiminut MLL:n paikallisyhdistyksen hallituksessa yhdeksän vuotta ja saanut siitä niin paljon enemmän kuin olisin koskaan voinut ajatella. Joskus vastaan on tullut hankalia tilanteita, mutta niistä on selvitty yhdessä. Yhdessä tehdyt projektit, olivat ne sitten kirppistä, uuden perhekahvilan perustamista, yhteistyön virittämistä tukioppilaiden kanssa tai harrastekerhon sisällön pohdintaa ovat näyttäneet, että me osataan, kun tehdään yhdessä!

Vuodenvaihteessa MLL:n nuorisotyössä oli aika lähteä viemään eteenpäin hanketta, jonka pohjana on vapaaehtoistoiminta. Tarkoituksena on, että ammattioppilaitosten nuoret pääsevät kokeilemaan siipiään ohjatusti erilaisten vapaaehtoisprojektien parissa. Hankkeessa on mukana oppilaitokset ainakin Helsingistä, Lahdesta, Lohjalta, Jämsästä ja Mikkelistä. Hanketta tehdään yhdessä Nuorten Akatemian ja Wau ry:n kanssa.

Meidän projekti! (2018–2020) kehittää nuorten tekemää vapaaehtoistoimintaa ja tuottaa vapaaehtoistoimintaan projektikurssin ammattioppilaitosten käyttöön. Erityisesti huomioidaan VALMA-opiskelijat ammattioppilaitoksissa.

Projektien tarkoituksena on opettaa nuorille esimerkiksi tiimityötä, budjetin tekoa, vaikuttamista, vuorovaikutustaitoja ja vahvistaa ajatusta nuorten omasta pystyvyydestä. Nuorten vapaaehtoistoiminnan projektit sijoittuvat paikallisiin toimintapaikkoihin tai verkkoon. Verkkovapaaehtoisuuden paikkana toimii MLL:n Nuortennetti.

Meidän projekti! Vapaaehtois- ja harrastustoiminnan projektit osaksi opintoja -hanke on Euroopan sosiaalirahaston rahoittama ja sitä koordinoi elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.

Monelle nuorelle tämä kokemus saattaa olla ensimmäinen kosketus vapaaehtoistoimintaan. Monelle toimijalle, joiden kanssa projekteja päästään tekemään, tämä kokemus saattaa olla ensimmäinen kosketus ohjata nuoria vapaaehtoistoimintaan. Hankkeen tarkoituksena on myös vahvistaa projektipaikkakuntien yhteistoimintaa ja innostaa nuoria mukaan eri toimijoiden harrastus- ja vapaaehtoistoiminnan piiriin.

Vapaaehtoistyöstä saadut onnistumisen kokemukset ja oppiminen voivat kantaa nuorta läpi elämän.

Projektin alussa voi olla vaikea vielä suunnata katseita projektin loppumiseen muutaman vuoden päähän. Tavoitteena on saada jokaiselle nuorelle positiivinen kokemus vapaaehtoistoiminnasta. He ovat tulevaisuuden vapaaehtoistoimijoita ja heidän innostamisellaan voi olla kauaskantoiset vaikutukset. MLL:n näkökulmasta tämä voi tarkoittaa nuorten saamista paikallisyhdistysten tapahtumiin tekijöiksi, hallitustehtäviin tai esimerkiksi MLL:n Nuortennetin verkkonuorisotyöhön.

Tärkeintä on, että jokaiselle löytyy omanlaisensa toimintaa ja tehtäviä, jolloin tekeminen on mielekästä. Tässä tehtävässä MLL:n paikallisyhdistykset ja piirijärjestöt ovat avainasemassa.

Hankkeen työntekijänä toivon tiimimme onnistuvan luomaan ammattioppilaitoksille sellaisen vapaaehtoistoiminnan kurssin, joka innostaa, opettaa arvostamaan omaa tekemistään ja antaa uskallusta tarttua myös sellaisiin asioihin, jotka eivät ole ennalta kovin tuttuja. Hyvää ja opettavaista vuotta 2019 vapaaehtoistoiminnan parissa!

Liisa Kilpiäinen

digitaalisen nuorisotyön asiantuntija