MLL:n logo

Lausunto kehittämistyöryhmän ehdotukseen toimintamallista rikoksilla oireileville nuorille

Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry:n lausunto 16.8.2019

Asia:  VN/538/2018-OM-2

Kysymykset

Kannatamme valmistelun jatkamista.

On hyvä, että toimintamalli ulottuu tarpeen mukaan myös alle 15-vuotiaisiin, vaikka heillä ei ole rikosoikeudellista vastuuta. Alle 15-vuotiaat rikoksilla oirehtivat nuoret voivat muutoin jäädä ilman tarvitsemiaan palveluita, joita toimintamallissa kehitetään ja tarjotaan.

Selkeyden vuoksi olisi hyvä määrittää toimintamalliiin osallistuvien yläikäraja.

Toimintamallin kuviosta puuttuvat somaattiset terveyspalvelut, lasten ja nuorten kuntoutuspalvelut ja Ohjaamo-toiminta. Myös vanhemmuuden tuki eri muodoissaan voisi näkyä kuviossa, mm. perhetyö.

Ammattilaisten laaja tietoisuus toimintamallista ja moniammatillinen työote ovat keskeisessä roolissa siinä, että toimintamallin piiriin ohjataan sitä tarvitsevia nuoria. Poliisin, lastensuojelun/muun sosiaalihuollon ja nuorisotyön yhteistyö ja sen rakenteet ovat tärkeitä.

Kehittämistyöryhmä esittää järjestämislain laatimista. Jotta toimintamalli tulisi yhdenvertaisella tavalla käyttöön koko maassa, toimintamallista tulee säätää lailla. Tulee kuitenkin arvioida, tarvitaanko toimintamallista oma järjestämislakinsa, vai voidaanko säännökset sisällyttää sosiaali- ja terveydenhuollon ja rikosseuraamusalan nykyiseen (tai tulevaan) muuhun lainsäädäntöön.

Toimintamallin ohjaukseen, seurantaan ja koulutusten järjestämiseen tulee olla valtakunnallinen rakenne ja paikalliset rakenteet.

Myös maakuntaperusteista aluejakoa tulisi harkita.

Virta tai Voima

Alle 18-vuotiaat ovat lapsia ja heitä koskevassa toiminnassa ja päätöksenteossa erityisen merkittävässä roolissa on YK:n lapsen oikeuksien yleissopimus. Toimintamallin kehittämisessä on tärkeä ottaa huomioon sopimusmääräysten lisäksi YK:n lapsen oikeuksien komitean antamat yleiskommentit, kuten Lapsen oikeudet nuoriso-oikeudessa (yleiskommentti nro 10), Lapsen oikeuksien täytäntöönpano nuoruusikässä (yleiskommentti nro 20), Lapsen edun ensisijaisuus (yleiskommentti nro 14), Lapsen oikeus tulla kuulluksi (yleiskommentti nro 12) ja Lapsen oikeuksien sopimuksen yleiset täytäntöönpanotoimet (yleiskommentti nro 5) Yleiskommentit löytyvät muun muassa lapsiasiavaltuutetun toimiston sivuilta.

Iivonen Esa
Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry