Autan, koska sillä on vaikutusta

Kaikki se työ, mitä MLL tekee lasten ja perheiden hyväksi, on pois omalta työpöydältäni, perusteli eräs lastensuojelun työntekijä MLL:n kuukausilahjoittajaksi ryhtymistään. Varhaisessa vaiheessa saatu apu tukee perheitä tehokkaimmin.

Säännöllinen lahjoittaminen on erinomainen tapa osallistua hyvän tekemiseen. Kysyimme kuukausittain järjestöämme tukeneilta ihmisiltä, mikä saa heidät lahjoittamaan. Vastaajat kokivat tukevansa merkityksellistä työtä.

Yksi heistä on Rosa, 31, joka on tehnyt vapaaehtoistyötä nuoresta alkaen. Lasten ja nuorten hyvinvointi on aina ollut lähellä hänen sydäntään. Säännöllisen lahjoittamisen Rosa aloitti 20-vuotiaana. Kohteena on vuosien varrella ollut useampiakin järjestöjä, ja lahjoitussummat ovat vaihdelleet elämäntilanteen mukaan.

– Näen tarvetta auttaa ihmisiä lähellämme. MLL:n kuukausilahjoittajaksi ryhtyminen on minulle arvovalinta. Uskon osallistuvaan kansalaisyhteiskuntaan, jossa se, joka pystyy auttamaan, auttaa. MLL:lla on pitkät perinteet ja näyttöjä vaikuttavasta työstä lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyväksi, Rosa sanoo.

Kuukausilahjoitukset ovat tärkeä apu järjestöjen, myös MLL:n tiukkenevaan rahoitukseen. Järjestöt ovat yhä riippuvaisempia omasta varainhankinnasta. Säännöllisten lahjoitusten avulla työtä on mahdollista tehdä pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti myös uusia palveluja ja toimintamuotoja kehittäen.

Kuukausilahjoittajien tuella pystymme esimerkiksi auttavissa puhelimissamme ja nettipalveluissa kuuntelemaan lasten, nuorten ja vanhempien huolia vuoden jokaisena päivänä, kannustamaan ja löytämään ratkaisuja. Maksamme puhelintemme puhelut, jotta yhteyden ottaminen on mahdollista kaikille maksutta.

Teemme työtä kiusaamisen ehkäisemiseksi ja kiusattujen ja heidän perheidensä tukemiseksi. Myös lasten ja nuorten tulevaisuuden uskon vahvistaminen on tärkeää. Harrastukset tukevat lasten mielenterveyttä. Luottamusta tulevaan on tarjottu MLL:n kehittämässä maksuttomassa koulun kerhossa, Aikaseikkailussa. Hankerahoituksen päättyessä voimme kuukausilahjoitusten turvin tukea kerhotyön jatkumista.

Eräseen tukijaan vaikutuksen ovat tehneet MLL:n helppokäyttöisten palvelujen lisäksi järjestön toiminen ympäri maata ja vapaaehtoisten halu auttaa. Esimerkiksi paikallisyhdistysten perhekahviloissa vanhemmat saavat tutustua muihin vanhempiin, jakaa kokemuksia perhe-elämästä ja vahvistaa näin omia verkostojaan. Perhekahvilassa saadulla vertaistuella voi olla jopa käänteentekevä vaikutus vaikeassa elämäntilanteessa.

Pienelläkin kuukausittaisella summalla voit olla mukana edistämässä lasten, nuorten ja perheiden hyvää elämää ja ehkäisemässä ongelmia.

Miten kuukausilahjoittajaksi ryhdytään?

MLL:n kuukausilahjoittajaksi voi ryhtyä täyttämällä lomakkeen verkkosivuillamme osoitteessa mll.fi/kuukausilahjoitus. Toinen tapa on olla yhteydessä lahjoittajapalveluumme.

Kuukausilahjoittaja voi valita omaan elämäntilanteeseensa sopivan lahjoitussumman. Tyypillisin summa on 15 euroa.

Mihin sitoudun?

Lahjoittajana voi olla niin kauan kuin itse haluaa. Lahjoittaminen MLL:lle on vapaaehtoista, joten kuukausilahjoitussopimus ei sisällä velvoitteita. Kuukausilahjoituksen voi myös katkaista tai tauottaa koska tahansa.

Mihin lahjoitukseni käytetään?

Lahjoitusten avulla muun muassa ylläpidämme lasten, nuorten ja vanhempien auttavia puhelin ja nettipalveluja, järjestämme kiusaamista kokeneiden lapsille ja heidän vanhemmilleen vertaistukiryhmiä, tuemme lasten harrastuskerhoja, tarjoamme Vanhempainnetissä asiantuntevaa ja luotettavaa tietoa lapsen kasvusta ja kehityksestä, tarjoamme perheille mahdollisuuksia kokoontua ja tutustua muihin perheisiin, tuemme esimerkiksi ukrainalaisten kotoutumista ja jaamme ruokalahjakortteja.

Milloin ensimmäinen lahjoitus lähtee tililtäni?

Ensimmäinen veloitusajankohta on maksutapakohtainen. Jos maksutapana käytetään pankki- tai luottokorttia tai MobilePay-maksua, lähtee ensimmäinen veloitus heti liittymisen yhteydessä. Jos maksutapana käytetään kortti- tai mobiilimaksamisen sijaan suoramaksua, lähtee veloitus tililtä silloin, kun pankki on vastaanottanut ja hyväksynyt suoramaksusopimuksen. Useimmiten tässä menee vajaa viikko liittymisestä.

Miten lahjoittajaan pidetään yhteyttä?

Lahjoittajaan pidetään yhteyttä säännöllisesti sähköpostitse, jossa kerromme MLL:n ajankohtaisia kuulumisia ja mitä lahjoitusvaroilla on saatu aikaan. Työmme tuloksista kerromme myös nettisivuillamme

Voiko lahjoitussumman muuttaa? Entä miten lopetan kuukausilahjoittamisen?

Lahjoitussummaa voi muuttaa suuremmaksi tai pienemmäksi oman tilanteen mukaan. Kätevimmin se onnistuu olemalla yhteydessä lahjoittajapalveluun, jolloin uusi summa kirjataan järjestelmään. Näin seuraava veloitus lähtee oikealla summalla. Myös kuukausilahjoittamisen lopettaminen on mahdollista ottamalla yhteyttä. Vaihtoehto kuukausilahjoittamisen lopettamiselle on tauko, jonka pituuden voi määritellä itse. Tauon aikana kuukausilahjoituksia ei veloiteta.

Onko sinulla kysyttävää? Olethan meihin yhteydessä!
MLL:n lahjoittajapalvelu
p. 075 324 5600 (arkisin klo 9–15)
lahjoittajapalvelu@mll.fi

Laura Riihelä