Paikka vapaana

Mitä hyvää meille jäi koettelevasta pandemia-ajasta? Monien mielestä etätyön mahdollisuudet toivat lapsiperheen arkeen kaivattua joustavuutta ja lisäsivät unia, kun työmatkaan ei tarvinnut käyttää aikaa. Valtava joukko juuri lasten kannalta tärkeitä työntekijöitä ei kuitenkaan voinut valita. Päiväkodeissa ja kouluissa työskentelevät altistivat itsensä päivittäin ja kohtasivat entistäkin haastavamman arjen lasten kanssa. Sairaaloista puhumattakaan. Se on ison ja lämpimän kiitoksen paikka.

Pitkän tauon jälkeen olemme päässeet nauttimaan tapahtumista, kulttuuritarjonnasta ja perhejuhlista vailla kiusallisia rajoituksia ja sen pohtimista, miten rajata vierasmäärää ja keitä kutsua. MLL:ssä tavattiin syyskuussa paikallisyhdistysten vapaaehtoisia eri puolilta maata. Me kaikki Lapsemme-lehden lukijat ja ystävät olemme jäseninä näissä yhdistyksissä, jotka tekevät viikoittain hienoa vapaaehtoistyötä järjestäen lapsille kerhoja, vanhemmille perhekahviloita ja lapsiperheille tapahtumia, muutamia mainitakseni. Kaiken ytimessä ovat MLL:n arvot, lapsen ja lapsuuden arvostus ja ilo siitä, että meillä on lapsia.

Tänä syksynä käynnistimme kampanjan, #Paikkavapaana. Sen viesti on, että jokaiselle halukkaalle löytyy omannäköinen ja -kokoinen vapaaehtoistehtävä. Näitä tehtäviä ei joudu tekemään otsa rypyssä, vaan niistä saa paljon iloa itselle. Omat lapseni muistavat hyvin, kun meidän perheessämme harrastettiin MLL:n vapaaehtoistyötä ja lapset saivat olla mukana. Paikka on vapaana myös sinulle. Jos nyt ei ole sen aika, kiitos että olet jäsenenä tukemassa työtämme!

Milla Kalliomaa

Pääsihteeri