Perhetyötä avoimessa kohtaamispaikassa Keravan Onnilassa

Perhetyön koordinaattori Marika Lähdeniemi tapaa avoimessa kohtaamispaikassa niin taaperoita, teinejä kuin vanhempia ja opiskelijoita. Syli, leikit, eväät ja ohjaus tarjoavat kävijöille verratonta apua arkeen.  Kurkistimme Marikan työpäivään ja vähän vapaa-aikaankin.

Hyvä aamu alkaa kissan nenän töytäisyllä, aamupalaa tänne ja sassiin! Kun kissa on ruokittu, on aika huolehtia itseni ja lapset liikkeelle. Tänään aikataulut osuvat kohdalleen, ja lapset saavat kyydin kouluun. Itse ajelen äänikirjaa kuunnellen Keravalle Onnilaan.

Lasten, nuorten ja perheiden talo Onnila on MLL:n Uudenmaan piirin avoin kohtaamispaikka. Muihin alueen lapsiperheiden kohtaamispaikkoihin verrattuna toiminta Onnilassa on hieman monipuolisempaa, koska kohderyhmänämme ovat lapsiperheiden lisäksi nuoret. Onnilan koordinaattorina työnkuvani on laaja ja monipuolinen, eikä kahta samanlaista päivää tule vastaan.

Kahvit valumaan! Valmiiksi keitetty kahvi on monen vanhemman maanantaiaamun pelastus. Onnilan ovet avataan joka arkiaamu yhdeksältä. Nostan ulos mainostaulun, josta ohikulkevat perheet ja nuoret näkevät kuluvan viikon ohjelmamme. Perheitä alkaa saapua heti, ja iloinen puheen sorina ja lasten leikit täyttävät talon.

Jokainen päivä on omanlaisensa, tänään ohjelmassa on avoimen leikkiajan lisäksi suomen kielen opetusta kotona oleville vanhemmille.
Lapset puuhaavat mukana vanhempien opiskellessa, ja me koordinaattorit autamme lasten hoidossa. Lisäksi korjaan syöttötuolin, jonka liimaukset ovat kovassa käytössä auenneet.

Vanhempien välinen vertaistuki on parasta. Äidit viihtyvät yhdessä jutellen, kun lapset leikkivät ja touhuavat tärkeitä vuorovaikutustaitoja harjoitellen. Kahvikupin ääressä vaihdetaan isommat ja pienemmät surut ja ilot, saadaan neuvoja ja vinkkejä omaan arkeen. Valtaosa kävijöistä on perhevapaata viettäviä äitejä, mutta joka päivä käy myös isiä tai isovanhempia lasten kanssa.

Aamun touhujen jälkeen talo suljetaan ja perheet poistuvat kotiin päiväunille. Pääsemme työparin ja harjoittelussa olevien opiskelijoiden kanssa lounaalle. Tänään eväänäni on makaronilaatikkoa ja porkkanaraastetta. Lounaalla jutellaan sekä omat kuulumiset että työasiat, voidaan suunnitella tulevaa ja käydä opiskelijoiden kanssa ohjauskeskusteluja.

Opiskelijoiden ohjaus on osa työtäni. Talossa on jatkuvasti työharjoittelijoita, tällä hetkellä sosionomiopiskelijoita ja suomea opiskelevia harjoittelijoita. Eri taustaiset harjoittelijat tuovat tiimiin hyvää vaihtelua, saamme jatkuvasti uusia näkökulmia ja ajatuksia myös omaan työhömme.

Pieni happihyppely on tarpeen. Piipahdan läheiseen marketiin noutamaan välipalatarpeita. Mainio lähikaupan K-kauppias tukee koululaisten kanssa tehtävää työtä tarjoamalla meille leivät välipalalle.

Lounaan jälkeen on toimistotauko. Työhön kuuluu perheiden ja lasten tapaamisten lisäksi myös paljon suunnittelua, viestintää ja raportointia. Excel-tilastot, sähköpostit, Whatsapp-viestit ja puhelut, mainokset, sometukset ja yhteydenpito yhteistyökumppaneihin ja kävijöihin. Onneksi näitäkin saa tehdä yhdessä parhaan työkaverin Hansu Siron kanssa.

Talo avataan jälleen. Koululaisten läksykerho on suosittu kohtaamispaikka alueen eri koulujen lapsille. Ensimmäiset innokkaat ovat jonossa ovella jo ennen kahta, mutta päästän kaikki sisään vasta tasalta, sillä samalla harjoitellaan kellonaikoja ja odottamista.

Välipala on valmiina nälkäisille koululaisille. Välipalan jälkeen lapsilla on mahdollisuus tehdä läksyt, ja monet niin tekevätkin. Matikan tehtävät saadaan tehtyä nopeasti, kun saman pöydän ääressä tekee isompi joukko samoja tehtäviä. Läksyjen jälkeen ohjelmassa on toiveleikkejä, Kaikki polttaa kaikkia –peli käynnistyy.

Toisaalla askarrellaan ja yhdessä nurkassa nyhjätään puhelinten ääressä, kuten kouluikäisten lasten tapa on. Istahdan puhelimiensa lumoissa olevien lasten seuraan, ja pelaamme yhdessä pari mappia Stumble guysia, minkä jälkeen siirrymme perinteisemmän lautapelin, Muuttuvan labyrintin pariin. Neljältä koululaiset lähetetään kotiin ja paikat siistitään iltaryhmää varten.

Vietän vielä hetken päivän viestien ja juoksevien asioiden parissa. Illan perhevalmennusryhmälle pitää etsiä ja yhdistää valmiiksi videotykki ja järjestellä tila. Viideltä pääsen lähtemään kotiin. Syömme yhdessä perheen kanssa ja vaihdamme päivän kuulumiset, jonka jälkeen on aikaa omille harrastuksille.

Aktiivisen ja puuhakkaan päivän päätteeksi sopiva rauhoittumismuoto on jooga. Aloitin tauon jälkeen uudelleen rentouttavan Yinjoogan, jossa päivän puuhat ja kiireet unohtuvat. Pitkät venytykset rentouttavat, avaavat jumit ja antavat tilaa uusille ajatuksille.

Kotonakin MLL seuraa mukana. Olen aikanaan löytänyt tieni MLL:oon paikallisyhdistyksen kautta ja toiminut viimeiset viisi vuotta Jokelan yhdistyksen sihteerinä. Kirjoitan puhtaaksi viikonloppuna vietetyn järjestäytymiskokouksen pöytäkirjan ja vaihdan muutaman viestin perhekahvilan aloittamisesta ja edellisen vuoden tilastoista.

Lapset paistoivat iltapalaksi pannaria, ihana alkuviikon herkkuhetki ja vielä iltahöpöttelyt perheen kanssa. Pian ollaan taas valmiina uuteen päivään!

Marika Lähdeniemi

Kirjoittaja