Vinkit ruoka-arjen helpottamiseen ja suunnitteluun

Ruoan ja syömisen ympärille kertyy helposti stressin aiheita. Pienellä suunnittelulla ja rennolla asenteella ruoka-arki helpottuu.

1. Suunnittele ruokalista koko viikoksi

Hae aterioiden suunnitteluun apua valmiista ruokalistaehdotuksista, joita löytyy muun muassa netistä. Koulujen ruokalistat voivat antaa ideoita, ja valmiita listoja on esimerkiksi Marttojen sivuilla. Haku ’ruokalista lapsiperheelle’ antaa myös useita vaihtoehtoja reseptien kera.

Tee isompia eriä kerralla, niin voit pakastaa heti osan. Tämän päivän päivällisestä puolestaan voi riittää vielä huomisen lounaaksi.

Herättele lasten kiinnostusta ruokaan ja ota heidät mukaan perheen ruokien suunnitteluun ja valmistamiseen. Jokainen vaikkapa ehdottaa kunkin viikon listalle yhden oman toiveruokansa, ja ruokaa tehdessä lapsille voi antaa pieniä tehtäviä: kasvisten kuoriminen ja raastaminen sujuvat jo pieniltäkin lapsilta. Yhdessä tehden voi myös jutella ruoasta ja sen alkuperästä.

Ruokalistasuunnittelu helpottaa kauppareissuja, sillä valmiin listan kanssa ostosten teko on nopeampaa ja vältyt helpommin turhilta hankinnoilta.

2. Mieti sopiva aika yhteiselle ruokahetkelle

Pyri järjestämään perheelle päivittäin yksi yhteinen ruokahetki. Mieti, mikä sopii teidän perheenne aikatauluihin. Pienikin yhteinen ateriahetki on osa ruokakasvatusta. Jos yhteinen päivällisaika on hankala järjestää, voi yhdessä kokoontua vaikka väli- tai iltapalalle.

Anna oman esimerkkisi puhua. Kun istutaan yhdessä pöytään, voidaan kertoa kuulumisia tai vain olla mukavasti yhdessä. Yhteisellä aterialla pannaan kännykät sivuun eikä vilkuilla televisiota.

Yhteisen ajan voi asettaa ruoanlaittoon käytettävän ajan edelle. Ruoanlaitossa on myös lupa käyttää oikopolkuja, sillä yksittäiset ruokavalinnat eivät tee ruokavaliosta terveellistä tai epäterveellistä, vaan kokonaisuus ratkaisee.

3. Valmistele välipalat ennakkoon

Viisas välipala koostuu kasviksista, viljatuotteesta ja proteiinin lähteestä. Ravitsemuksellisesti hyvät välipalat ovat tärkitä niin lapsille kuin aikuisillekin. Erityisen tärkeitä välipalat ovat valikoivasti syöville lapsille.

Koululaiselle välipalat voi valmistaa edellisenä iltana. Smoothie on kätevä välipala, johon voi upottaa monenlaista ja sen voi tehdä yhdessä valmiiksi ja kaataa laseihin. Kasvikset voi pilkkoa mukavasti syötäviksi paloiksi, vaikkapa tikuiksi.

Voileivät voi nekin tehdä valmiiksi tai laittaa ainekset selkeäsi rasioihin. Ruoka-annoksen voi annostella valmiiksi ja ruoan lämmittämistä harjoitella, kun lapsen taidot siihen riittävät.

4. Älä anna nälkäkiukun yllättää

Huolehdi omasta energiatasostasi. Jos ateriasta on liikaa aikaa, on nälkä ja nälkäinen on herkemmin kiukkuinen. Siksi myös vanhemman kannattaa huolehtia omasta energiatasostaan.

Kotimatkalle päiväkodista kotiin voi varata pienen välipalan, vaikka puolikkaan banaanin tai antaa kotona välipalan, jotta lapsen nälkä ei ylly liian isoksi varsinaista ruokaa odotellessa.

Entä jos nälkäkiukku kaikesta huolimatta iskee? Silloin jätetään muut asiat sikseen, tarjotaan syliä ja lohdutusta ja odotetaan rauhoittumista.

5. Vähennä ruokahävikkiä ennakoimalla

Paras tapa vähentää ruokahävikkiä on ennaltaehkäisy: on hyvä seurata, paljonko hävikkiä syntyy omassa taloudessa ja pohtia, miten siihen voisi vaikuttaa.

Myös perheen ruokatalouden pitkäjänteinen suunnittelu auttaa. Kun ostaa tarpeeseen, ei hutiostoksia tule. Oman jääkaapin sisällöstä on hyvä olla tietoinen ja nostaa tasaisin väliajoin vanhemmat tuotteet eteen ja uudemmat taakse. Ennen kauppaan suunnistamista kannattaa kurkata jääkaappiin ja ottaa siitä kuva muistutukseksi.

Tuotteiden säilyttämine oikein on tärkeää. Ruoan valmistuttua nopea jäähdytys ja yli aterian menevä osa jääkaappiin tai pakastimeen.

Luota aisteihisi. Parasta ennen -päiväys ei välttämättä kerro sitä, että tuote olisi syömäkelvoton.

Luovuus on sallittua – kokoa aterialle ruokabuffetti rippeistä ja käytä nahistuneet kasvikset vaikkapa sämpylöihin.


Vinkit antoi koordinaattori Katariina Silanen Martoista. Tietoa aiheesta löytyy myös sähköisesti luettavissa olevista THL:n julkaisuista Syödään yhdessä – ruokasuositukset lapsiperheille ja Terveyttä ja iloa ruoasta sekä Neuvokas perhe -sivustolta.

Juttu on julkaistu Lapsemme 1/2020 -lehdessä.

Merja Räty

Kirjoittaja

Anna Autio

Valokuvaaja

Ladattavat materiaalit

Aiheeseen liittyvät

Lapsemme-lehden vinkkipalstalla aiemmin julkaistuja juttuja

Lisätietoa lapsiperheen ruokailusta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Huomioithan, että kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.