LAPSEMME-LEHDEN KUVA, EI KÄYTETÄ MUUALLA.

Yhdistyksen puheenjohtajalla on monta lankaa käsissään

Tuuli Talvitie johtaa MLL:n Toijalan paikallisyhdistystä kolmatta vuotta. Reitti puheenjohtajaksi alkoi osallistumisesta vauvakahvilaan.

– Tarinani on varmaan tyypillinen MLL:ssa toimivalle. Syntyi ensimmäinen lapsi ja muutimme Toijalaan – en tiennyt Toijalasta enkä äitiydestä juuri mitään. Arkeani rytmittivät silloin muskari ja MLL:n vauvakahvila ja myöhemmin perhekahvila. Sain kavereita ja siinähän sitä oltiin, kertoo Talvitie, jolla on 6- ja 3-vuotiaat lapset.

Tuuli Talvitie oli ollut parisen vuotta mukana viikkotoiminnassa, kun tuttu vinkkasi, että hallituksessa tarvittaisiin kehittäjiä ja ideoijia. – Houkutteleva ja imarteleva markkinointipuhe, naurahtaa Talvitie.

Hänet valittiin hallitukseen, ja parin vuoden aktiivisen toiminnan jälkeen silloinen erovuorossa oleva puheenjohtaja ehdotti Talvitielle hakeutumista MLL:n vapaaehtoistyön johtamiskoulutukseen (VJK). Siitä olikin jo lyhyt askel puheenjohtajuuteen.

– VJK-koulutus oli erittäin hyvä. Oli valtakunnallisia ja alueellisia tapaamisia, kouluttajat erinomaisia, ja tapaamisissa oli hienoa kokea osallistujien energia ja innokkuus. Koulutusta voin todella suositella – siitä saa eväitä myös työelämään.

Talvitien kokemus on, että MLL:ssa on turvallista olla paikallisyhdistyksen puheenjohtaja. – Puheenjohtajaa ei jätetä yksin. Tukena on sekä piiri että keskusjärjestö ja aina on ihmisiä, joille voi soittaa ja kysyä neuvoa.

MLL:n Toijalan paikallisyhdistyksessä on reilut 300 jäsentä ja paljon toimintaa.

– Yhdistyksemme näkyy hyvin Toijalassa. Pystymme tukemaan lapsiperheitä järjestämällä harrastustoimintaa ja erilaisia tapahtumia, jotka ovat joko täysin maksuttomia tai edullisia. Kaupungin ja alueen muiden paikallisyhdistysten kanssa tehdään myös paljon yhteistyötä.

Yhdistys järjestää 2–5-vuotiaille leikkikoulua, viikoittain on muun muassa vauva- ja perhekahvila, Körökörökerho ja perheliikuntakerho. Lisäksi vuosittain järjestetään tapahtumia, kuten Kuperkeikkajuhla.
Käpylän musiikkiopiston rehtorina vuoden toiminut Talvitie toteaa, ettei itse enää ehdi mukaan viikkotoimintaan.

– Kun elämäntilanne muuttuu, on pitänyt opetella, että kaikkeen ei riitä. Oleellista on, että kun on paikalla, oli sitten kyse kodista, työstä tai vapaaehtoistoiminnasta, on oikeasti läsnä.

Talvitien johtama hallitus on 12-henkinen ja mukana on aina niitä, jotka ovat vielä mukana viikkotoiminnassa. Se on tähdellistä, jotta hallitus saisi suoraan tietoa kentältä.

Kaikille riittää töitä. Puheenjohtajalla itsellään on monta lankaa käsissään, muun muassa toiminnan ja kokousten suunnittelu, oikeiden asioiden esillä pitäminen, yhteydenpito yhteistyökumppaneihin ja huolenpito hallituksesta.

– On tärkeää, että kullekin löytyy sopiva rooli ja tehtävät eikä kukaan kuormitu liikaa. Kaikkea ei tarvitse tehdä itse – on luotettava muihin. Pitää uskaltaa sanoa ei, mutta on tärkeää uskaltaa sanoa myös kyllä eikä ampua heti alas omia tai muiden ideoita, Tuuli Talvitie sanoo.

• Toimiva hallitus on ykkösjuttu puheenjohtajalle.
  • Delegointi ja työnjako auttavat koko hallitusta.
  • Läsnäolon tärkeys.

MLL:n paikallisyhdistykset toimivat vapaaehtoisten voimin. Yhdistysten hallituksiin tarvitaan vastuuhenkilöitä eri tehtäviin kuten puheenjohtajaksi, sihteeriksi, rahastonhoitajaksi ja viestintävastaavaksi. Tehtäviin saa tukea ja koulutusta. Kysy lähimmästä yhdistyksestäsi mahdollisuuksista toimia vapaaehtoisena tai ilmoittaudu mukaan Tule vapaaehtoista -sivulla.

Tutustu vapaaehtoistehtäviin ja ilmoittaudu mukaan

Artikkeli on julkaistu Vapaaehtoinen-palstalla Lapsemme 3/2019 -lehdessä.

Merja Räty

Kirjoittaja