Jututtamo-ohjaajakoulutus vapaaehtoisille ja MLL:n työntekijöille

• 14.9.2024 - 25.11.2024 klo 09:30 - 20:00
  • Verkossa

Kutsumme ryhmän ohjaamisesta kiinnostuneita vapaaehtoisia sekä MLL:n piirien ja yhdistysten työntekijöitä kouluttautumaan MLL:n Jututtamo-vanhempainryhmäohjaajiksi: syksyn koulutus alkaa verkossa 14.9.2024 (1,5 op). Koulutus perehdyttää keskustelun virittämiseen ja vertaisryhmän ohjaamiseen.

Jututtamossa vanhemmat kokoontuvat keskustelemaan lapsista, nuorista ja vanhemmuudesta. Ohjaajan kysymysten avulla vanhemmat voivat pysähtyä pohtimaan sekä lapsen että vanhemman näkökulmasta arjen tilanteita sekä pohtia oman toiminnan vaikutusta lapseen. Tavoitteena on vahvistaa vanhemman ja lapsen myönteistä vuorovaikutusta.

Ohjaajan ei tarvitse olla kaikki tietävä – kyky olla kuunteleva ja kyselevä on riittävää.

Jututtamo voi olla yksittäinen vertaiskeskustelu tai useamman tapaamisen vertaisryhmä. Jututtamo voi toteutua kasvokkain tai verkossa. Jututtamon voi ohjata itsenäisesti tai yhdessä jo aiemmin kouluttautuneen Jututtamo-ohjaajan kanssa. Jututtamot ovat maksuttomia.

”Tehtäviä oli sopivasti, kiva oli tehdä Jututtamo-harjoitus, oli rauhallinen koulutustahti ja mahtavat kouluttajat. Tunsin onnistuneeni.”

Ohjaajakoulutus toteutetaan verkossa etäopetuksena verkossa (Zoom) avulla. Koulutus on maksuton.

Koulutus koostuu neljästä verkkokoulutuskerrasta: la 14.9. klo 9.30–14 sekä arki-iltaisin ti 1.10. klo 18–20, ke 6.11. klo 18–20 ja ma 25.11. klo 18-20.

Koulutus sisältää välitehtäviä sekä ennen viimeistä koulutuspäivää toteutettavan Jututtamo-harjoittelun. Koulutus tarjoaa Jututtamon ohjaajanoppaan sekä kattavasti keskusteluaineistoja ohjaamisen tueksi.

Syksyn 2024 koulutuksessa perehdytään erityisesti Nuoren vanhempana -keskusteluaineistoon, joka koostuu neljästä teemasta: Millaista on olla nuori, Murrosikäisen vanhempana, Nuori kotona ja vapaa-ajalla sekä Yläkouluikäisen vanhempana. Jututtamo-harjoittelun voi tehdä kuitenkin toisestakin teemasta.

Yhdistämme koulutukseen osallistujat lähimpään MLL:n piiriin tai yhdistykseen harjoittelun toteuttamiseksi. On hienoa, jos olet jo koulutuksen hakuvaiheessa yhteydessä lähimpään MLL:n yhdistykseen tai piiriin.

Pääset ilmoittautumaan hakijaksi Jututtamo-ohjaajakoulutukseen alla olevasta linkistä maanantaihin 19.8.2024 asti. Huomioi, että koulutukseen mahtuu 20 osallistujaa ja heille ilmoitetaan valinnasta hakuajan päätyttyä.

Ilmoittaudu mukaan