604. Hyvän elämän kakku

600. Hyvinvointitaidot

Tehtävä

Piirrostehtävän tavoitteena on hyvinvoinnin kokonaisuuden kirkastaminen.

Tila

Luokka tai muu rauhallinen tila.

Tarvikkeet

Kyniä ja paperia.

Kesto

15-45 min.

ArvotHyvinvointiItsetuntemus
5 - 9 luokatKummituntiNuorisotyöToinen aste

Tehtävänä on piirtää oma hyvän elämän kakku ja määrittää, mistä hyvä elämä omasta mielestä koostuu tällä hetkellä. Kakku saa olla minkä tahansa näköinen tai kokoinen. Jokainen saa itse päättää asiat ja ainekset, joista kakku tehdään, ja millaisia osia siinä on. Asiat voivat olla mitä tahansa, mitä itse pitää tärkeinä tai arvokkaina.

• Miltä tuntui valita aineksia hyvään elämään?
• Millaisia asioita jätitte kakusta pois? Miksi?
• Miksi kakkuun ja hyvinvointiin tarvitaan monenlaisia aineksia?

Kerro osallistujille

  • Kun teet kakkua, pohdi, millaisista paloista, osioista tai aineksista kakku muodostuu (esimerkiksi kaverit, terveys, perhe, harrastus). Entä millaisia käytännön konkreettisia tekoja tarvitaan, jotta itsellesi tärkeät arvot toteutuvat (esimerkiksi ystävien tapaaminen, lenkkeily, pianon soittaminen)?
  • Kun hyvän elämän kakku on valmis, tutustu vieruskaverin kakkuun ja kerro hänelle millaisista aineksista oma kakkusi koostuu. Pohtikaa yhdessä, miten konkreettisesti edistää hyvän elämän aineksia omassa elämässä.

Taustaa

Käyttäytymisen valintoihin vaikuttavat esimerkiksi senhetkiset ajatukset ja tuntee, käsitys itsestä ja kaverit, perhe, koulu tai media. Toiminta tai käyttäytyminen voi olla joskus hyvin tietoista, tarkalleen mietittyä ja suunniteltua. Toisinaan taas ihminen saattaa toimia rutiinilla ja huomaa vasta jälkikäteen, miten tuli toimittua.

Hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että omaa toimintaa ohjaavat itselle tärkeät asiat eivätkä jonkun muun odotukset.  Hyvä esimerkki tästä on auton navigaattori. Se on usein näppärä apu perille löytämiseen. On helppoa kuunnella laitteen ohjeita ja seurata niitä. Joskus navigaattori jostain syystä ohjaa meitä väärään paikkaan. Epäilys väärästä suunnasta voi herätä jo matkalla. Navigaattoria voisi verrata oman mielen puheeseen, joka joskus saa meidät liikkeelle yhteen suuntaan, jolloin emme huomaa muita mahdollisuuksia, jotka voisivat edistää hyvinvointiamme. Tunnistatko sinä oman navigaattorisi puhetta? Tunnistatko tilanteita, joissa navigaattori olisi syytä laittaa pois päältä? Hyvinvoinnin näkökulmasta on tärkeää oppia tunnistamaan ja suuntaamaan huomiota siihen, mikä on itselle tärkeää. Omien arvojen mukainen toiminta lisää tyytyväisyyttä omaan elämään. On kuitenkin hyvä muistaa, että tärkeiden asioiden toteutuminen vaatii ponnisteluja tai epämukavuusalueelle menemistä. Joskus on hyvä uskaltaa myös kokeilla ja oppia oman kokemuksen kautta.

Myönteinen ja kannustava ympäristö rohkaisee toimimaan kohti sitä, mitä itse pidämme tärkeänä. Muiden ihmisten vähättelevä tai lannistava suhtautuminen puolestaan saattaa estää tavoittelemasta itselle tärkeitä asioita tai ne lakkaavat tuntumasta tavoittelemisen arvoisilta. Me voimme itse vaikuttaa siihen, että olemme muille osa kannustavaa ympäristöä.