Hyvä Joulumieli -keräyksen kuva, EI saa käyttää muussa yhteydessä.

Hyvä Joulumieli -ruokalahjakortit jaettu koteihin

Hyvä Joulumieli -keräykseen tehdyt lahjoitukset ovat tuoneet tänä jouluna ruokaa kaikkiaan 28 000:n vähävaraisen lapsiperheen pöytään. Lahjakorttien saajista päättäville sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille tehty kysely osoittaa, että kunnollisesta ruuasta on vähävaraisissa perheissä puutetta paitsi juhlapyhinä myös arkena.

Tänä jouluna Suomen Punaisen Ristin ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton Hyvä Joulumieli -keräyksessä jaettiin kaikkiaan 28 000 ruokalahjakorttia kotimaan vähävaraisille lapsiperheille. 70 euron arvoisen lahjakortin turvin vanhemmat voivat ostaa perheelleen ruokaa joulupöytään.

Punaisen Ristin marras-joulukuussa tekemä kysely lapsiperheköyhyydestä osoittaa, että rahan puute näkyy vähävaraisten lapsiperheiden jääkaapissa myös arkena. Kyselyyn vastanneista sosiaali- ja terveysalan ammattilaisista joka neljäs kertoi vähävaraisten perheiden joutuvan säästämään ruuasta tai ruokavalion olevan puutteellista perheen köyhyyden vuoksi.

Myös ruoka-avun tarve nousi kyselyssä esiin. Kyselyyn vastanneista 108:sta sosiaali- ja terveysalan ammattilaisesta joka viides mainitsi vähävaraisten perheiden turvautuvan ruoka-apuun selvitäkseen arjesta.

– Tämä kertoo siitä, että köyhimmät lapsiperheet joutuvat jatkuvasti turvautumaan sellaisiin avun muotoihin, jotka on tarkoitettu väliaikaisiksi ja viimeisiksi vaihtoehdoiksi silloin, kun muut turvaverkot eivät riitä. Perusturva tulee saada sellaiselle tasolle, että se riittää jokaisessa lapsiperheessä elämisen perusasioihin kuten terveelliseen ruokaan, Punaisen Ristin sosiaalisen hyvinvoinnin koordinaattori Maaret Alaranta painottaa.

Hyvä Joulumieli -keräykseen osallistui tänä vuonna tuttuun tapaan sekä yrityksiä että yksityislahjoittajia. Varsinainen keräystulos selviää alkuvuodesta kaikkien tilitysten saavuttua.

– Jokainen lahjoitus on tärkeä, sillä ihmisten auttamishalun ansiosta saamme avun vietyä perille, muistuttaa Punaisen Ristin varainhankinnan koordinaattori Regina Laurén.

– Haluan kiittää lämpimästi jokaista keräykseen osallistunutta lahjoittajaa ja vapaaehtoista.

Hyvä Joulumieli -keräys käynnistyi 21. marraskuuta ja se järjestettiin yhteistyössä Ylen aamun, Yle Radio Suomen ja Yle Radio Vegan kanssa. Lahjakorteilla perheet ovat voineet ostaa ruokaa kampanjaan osallistuvien kumppaneiden eli K-ruokakauppojen, Lidlin ja S-ryhmän kaupoista. Keräys järjestettiin tänä vuonna 23. kerran.

Punainen Risti toteutti kyselyn lapsiperheköyhyydestä yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton kanssa 24.11.–2.12.2019. Kysely lähetettiin valtakunnallisesti lähes 350:lle sosiaali- ja terveysalan ammattilaiselle, jotka päättävät Hyvä Joulumieli -lahjakorttien saajista. Kyselyyn saatiin kyseisenä aikana vastaukset kaikkiaan 108:lta vastaajalta. Analyysin toteutti Suomen Punainen Risti.

Lisätietoja:
Sosiaalisen hyvinvoinnin koordinaattori Maaret Alaranta, Suomen Punainen Risti, p. 040 358 3257
Varainhankinnan koordinaattori Regina Laurén, Suomen Punainen Risti, p. 040 719 3158