Koulurauha julistetaan Sodankylässä teemalla turvallinen koulu

Turvallinen koulu on oppilaiden valinta uuden lukuvuoden koulurauha-teemaksi. Tällä he haluavat muistuttaa, että koulun on turvattava lapsille mukava ja viihtyisä oppimisympäristö, jossa ei tarvitse olla huolissaan kiusaamisesta tai yksin jäämisestä. Valtakunnallinen koulurauha julistetaan 25. elokuuta Sodankylässä. Kyseessä on pohjoisin paikkakunta, jossa koulurauhan julistustapahtuma on koskaan järjestetty.

– Kaikilla täytyy olla koulussa turvallista ja koulua pitää voida käydä pelkäämättä. Teema on tärkeä, koska koulu on paikka, jossa lapset kasvavat ja sen täytyy taata lapsille turvallinen oppimisympäristö, kertovat koulurauhaa suunnittelemassa olleet Neea Vaaraniemi ja Iiris Neitola.

Turvallinen koulu koostuu ihmisistä, sanoista ja teoista. Turvallisessa koulussa jokaisella on tunne, että hänestä välitetään. Välittämisen tunne saadaan aikaan kohtelemalla toisia hyvin sekä puhumalla toisille kunnioittavasti. Kaikkien kaveri ei tarvitse olla, mutta jokaisen hyväksyminen omana itsenä on tärkeää. – Onko joku parempi kuin toinen? Onko väliä sillä, onko pitkä tai lyhyt? Turvallisessa koulussa ei tarvitse näitä pohtia, Biret-Ingemaria Vars kertoo.

Me kaikki olemme erilaisia eikä ketään pitäisi jättää yksin erilaisuuden vuoksi. Turvallisessa koulussa oppilaat viihtyvät ilman, että tarvitsee miettiä tai olla huolissaan kiusaamisesta tai yksin jäämisestä. – Koulu on paikka, jonne on kiva tulla, eikä tarvitse olla huolissaan mistään tai miettiä onko täällä oikeasti turvallista olla, kuvailee Paulus Miettinen.

Koulurauha-työryhmässä ovat olleet mukana Sodankylän lukio, Tähtikunnan koulu ja Vuotson koulu Sodankylästä sekä Haaparannan kielikoulu Ruotsista.

Poliisi on tehnyt yhteistyötä koulujen kanssa vuosikymmeniä ja ollut mukana koulurauhan julistuksessa vuodesta 2000 lähtien. – Poliisi tekee yhteistyötä koulujen kanssa, jotta lapsilla ja nuorilla olisi koulussa turvallista. Pieni osa nuorista on syrjäytymisvaarassa, ja jotta kukaan ei syrjäytyisi, on syrjäytymisriskeihin puututtava. Sekä kiusaaminen että kiusatuksi tuleminen voivat altistaa syrjäytymiselle. Tämän vuoksi sitä ei tule koskaan hyväksyä, poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen sanoo.

Hän muistuttaa, että kiusaaminen voi täyttää rikoksen tunnusmerkistön. Kolehmainen kehottaa lapsia ja nuoria ilmoittamaan kiusaamisesta luotettavalle aikuiselle: – Joskus luotettavaa aikuista ei löydy kotoa, mutta apua voi saada esimerkiksi opettajalta, kouluterveydenhoitajalta tai poliisilta.

Sodankylän kunnan sivistystoimi ja Suomen Vanhempainliitto järjestävät koulurauha-vanhempainillan tiistaina 24. elokuuta kello 18. Illan aiheena on kiusaamisen ehkäisy ja kouluväkivaltaan puuttuminen. Zoom-alustalla toteuttavaan iltaan ovat tervetulleita kaikki vanhemmat ja koulujen henkilökuntaan kuuluvat. Ilmoittautumiset 19. elokuuta mennessä osoitteessa vanhempainliitto.fi/tapahtumat/ (linkki alla)

Koulurauhan julistustapahtuman pääesiintyjä on saamelaisräppäri Ailu Valle. Tilaisuudessa luetaan työryhmän nuorten kirjoittama koulurauhan julistus. Lisäksi luvassa on tasavallan presidentti Sauli Niinistön kirjallinen tervehdys ja muuta ohjelmaa. Tapahtuma alkaa 25. elokuuta 2021 kello 10.00 Sodankylän liikuntahallissa (Haastajantie 6) ja kestää noin tunnin. Tapahtuma striimataan ja sitä seurataan kouluissa eri puolilla maata.

Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan koulurauhan julistusta paikan päälle. Tilaisuuteen saapuvia toimittajia ja kuvaajia pyydetään ilmoittautumaan tiedottaja Eveliina Kutilalle viimeistään 23.8. osoitteeseen eveliina.kutila(a)mll.fi tai numeroon 040 580 2393.

Koulurauhan julistustapahtuman nettilähetys on nähtävissä osoitteessa koulurauha.fi (linkki alla)

Lisätietoja
suunnittelija Elina Rautiainen, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, p. 075 3245 414, elina.rautiainen(a)mll.fi
toiminnanjohtaja Tiia Nyman, MLL:n Lapin piiri, p. 040 7577 043